La mijlocul anilor 1960, Ariel Ramirez și Leonard Bernstein, primul, la Buenos Aires, ultimul, la New York, lansau pe teritoriile celor două Americi, două dintre cele mai eclatante partituri sacre ale secolului XX: Misa Criolla, o misă populară, bazată pe ritmuri și tradiții hispano-americane și Chichester Psalms, o colecție de psalmi în limba ebraică, pe o muzică plină de exuberanță, inspirată și, pe alocuri, chiar „împrumutată” din West Side Story, celebrul musical al anului 1957. Ambele, de răsunet universal!
Accesibile, de o întindere aproape egală și imaginate pe un suport instrumental minimal (prima, pe un acompaniament de chitară, percuție, pian și contrabas, a doua, lansată și cunoscută și în versiunea pentru catedrală, aceea cu orgă, percuție și harpă), Misa Criolla și Chichester Psalms revin în repertoriul de mai al Filarmonicii, un program cu titluri de mare popularitate, în mod voit armonizat cu exuberanța naturii și a anotimpului.
Un program, care debutează prin miniaturala Ebony Mass (Misa de abanos), una dintre partiturile americane ale lui Sabin Păutza, scrisă pentru corul unei biserici din New Jersey, unde se cântă și astăzi, în fiecare duminică și care se întregește după pauză cu tulburătoarea Serie del Angel a lui Astor Piazzolla, un respiro instrumental, cu un conținut fascinant: Milonga del Angel, La Muerte del Angel, Resurrección del Angel.
Pregătită de Robert Daniel Rădoiaș, seara corului academic se bucură de o serie valoroasă de protagoniști: Eusebiu Huțan (tenor) și David Buzgău (bariton) – soliștii Misei Criolla, Marta Maya, vocea de copil din psalmii lui Leonard Bernstein, precum și interpreții admirabilei colecții Astor Piazzolla – Cristina Sînmărtinean (vioară), Ionuț Dorobanțu (chitară) și Adriana Dogariu (pian), ultimii doi, prezenți și în distribuțiile de acompaniament ale serii, completate de Bernadette Sara – harpă, Lucica Florescu, Mario Florescu, Alex Florescu – percuție și Romeo Sălăjan – contrabas.
Citiți principiile noastre de moderare aici!