Colecția de Artă a muzeului arădean conține, pe lângă artefactele de sorginte europeană și câteva obiecte de artă extrem orientală, prețioase pentru spațiul nostru geografic. Dintre acestea, un loc aparte îl ocupă o delicată vază decorată în tehnica cloisonné, produsă în epoca Meiji (1869-1912).
Despre tehnica cloisonné – shippō în limba japoneză, dr. Ioan Paul Colta, curator artă asiatică și restaurator expert, spune că „este originară din Orientul Apropiat, unde a fost utilizată, în antichitate, la decorarea bijuteriilor” De acolo s-a răspândit atât înspre Occident cât și spre Orientul Îndepărtat.
„Evoluția ulterioară a fost una diferită, pietrele prețioase fiind înlocuite cu smalțul vitros. Tehnica cloisonné-ului a ajuns, din China, și în Japonia. Cercetările arheologice recente au scos la iveală faptul că aceasta a fost cunoscută încă din secolul al VIII-lea. În epoca Meiji, tehnica a fost perfecționată de Kaji Tsunekichi (1803-1883) în atelierul său din Nagoya. Artistul a izbutit să creeze, prin metodologiile sale inovatoare, o școală renumită și să popularizeze această formă de artă în întreaga țară”, spune dr. Ioan Paul Colta.
„Decorarea obiectului, produs cel mai adesea dintr-un aliaj de cupru, se realiza, potrivit acestei elaborate tehnici, prin crearea pe suprafața sa a unor compartimente (cloisons în limba franceză, de unde și numele), obținute prin aplicarea unor benzi subțiri de alamă, argint sau aur, ce urmăreau o anumită formă. Interstițiile obținute erau umplute cu o pastă din pulbere de smalț, adesea de mai multe culori. Obiectul era apoi ars într-un cuptor la o temperatură ridicată. Ultima etapă presupunea finisarea manuală a artefactului”, adaugă muzeograful.
Vaza din colecția muzeului arădean este realizată în stilul Owari, specific manufacturilor din Ama și Nagoya. Exponatul poate fi văzut la Muzeul de Artă al Complexului Muzeal Arad, de pe strada Gheorghe Popa de Teiuș, numărul 2-4, etajul 2, de marți până duminică între orele 9 și 17.
Citiți principiile noastre de moderare aici!