Cu o înălţime de 120 de metri, Starship este cea mai mare şi mai puternică rachetă din lume.
Lansarea în acest al treilea zbor test a avut loc de la baza spaţială “Starbase”, aparţinând SpaceX, de la Boca Chica, în sudul Texasului.
Compania miliardarului Elon Musk pariază pe Starship pentru a-şi îndeplini ambiţiosul obiectiv de a transforma omenirea într-o specie multiplanetară prin colonizarea planetei Marte.
Succesul acestei rachete este, de asemenea, extrem de important şi pentru NASA, care contează pe acest sistem de propulsie pentru a-şi trimite astronauţii pe Lună în cadrul misiunii Artemis 3, prevăzută pentru anul 2026.
Racheta este formată din două trepte: treapta de propulsie Super Heavy şi treapta superioară, Starship, care a dat numele întregii rachete.
Ultimul test s-a desfăşurat acum 4 luni. Cele două trepte ale rachetei s-au separat pentru prima oară în zbor cu succes, dar apoi au explodat amândouă. Racheta ajunsese în spaţiu, la aproximativ 150 km altitudine.
Drept urmare SpaceX a propus autorităţii americane de reglementare a zborurilor FAA 17 o serie de “măsuri corectoare” ce trebuiau îndeplinite pentru a obţine o nouă licenţă de zbor. SpaceX a intrat miercuri în posesia noii licenţe de zbor pentru Starship.
În cadrul celui de-al treilea zbor de încercare SpaceX şi-a fixat o serie de obiective foarte ambiţioase. Printre acestea, revenirea controlată pe Terra printr-o amerizare în Oceanul Indian. Potrivit documentelor FAA, se aşteaptă ca nava să se “dezintegreze” la impactul cu suprafaţa mării, iar majoritatea resturilor se vor scufunda.
Prima treaptă a rachetei va cădea de asemenea în apă, dar în largul Golfului Mexic, după desprinderea de cealaltă treaptă.
SpaceX doreşte, de asemenea, să testeze deschiderea trapei care ar putea fi folosită în viitor pentru a elibera mărfuri, de exemplu sateliţi, în spaţiu.
De asemenea, compania doreşte să realizeze “o demonstraţie de transfer de combustibil” în zbor. Potrivit presei de specialitate, acest transfer se va produce între două rezervoare din interiorul rachetei. Dezvoltarea acestei funcţii este esenţială, deoarece pentru a ajunge pe Lună, Starship va trebui să se alimenteze o dată în spaţiu prin joncţiunea cu o navă-rezervor, care va funcţiona ca un fel de “benzinărie spaţială”.
Pentru aceste teste, prototipul utilizat nu transportă niciun fel de încărcătură.
Metoda folosită de SpaceX pentru construcţia rachetelor Starship este diferită de metoda folosită de agenţiile spaţiale naţionale sau de alte companii. Spre deosebire de acestea din urmă, care folosesc banii contribuabililor, SpaceX foloseşte fonduri proprii, fapt care îi permite să-şi asume mai multe riscuri.
Compania se mândreşte, de asemenea, cu o tehnică de dezvoltare iterativă, bazată pe teste succesive legate între ele într-un ritm rapid – chiar dacă uneori se sfârşesc cu explozii impresionante. Lecţiile învăţate din aceste eşecuri permit operarea unor modificări rapide şi revenirea la noi teste.
Cu fiecare test “învăţăm ceva nou”, a declarat Elon Musk în ianuarie, într-un discurs adresat angajaţilor.
“Întotdeauna este mai bine să sacrifici material decât să sacrifici timpul”.
Dezvoltarea rachetelor Falcon ale SpaceX, care cu 96 de misiuni de succes în 2023 domină astăzi piaţa de lansare americană, s-a bazat, de asemenea, pe mai multe teste eşuate.
Pe lângă dimensiunile sale foarte mari, adevărata inovaţie în cazul Starship este că va fi în cele din urmă complet reutilizabilă. În prezent, doar prima treaptă a rachetei Falcon 9 revine pe uscat după fiecare lansare pentru a fi reutilizată.
A putea zbura de mai multe ori cele două trepte ale Starship-ului va permite lansări mai frecvente şi mai ieftine – un imperativ pentru a putea “coloniza” Marte, potrivit lui Elon Musk, care, mereu optimist, a anunţat săptămâna aceasta că speră ca Starship să realizeze “încă şase zboruri anul acesta”.
Sursa: AGERPRES
Citiți principiile noastre de moderare aici!