Racheta Atlas V, aparţinând United Launch Alliance, a fost lansată cu succes de la Cape Canaveral, Florida, la ora 11:36 GMT. La o oră după lansare, echipa de control a misiunii a depistat o anomalie privind capsula CST-100 Starliner. “Starliner pe orbită stabilă. Aprinderea (motoarelor n.r.) necesară pentru întâlnirea cu ISS nu s-a produs. Lucrăm la această problemă”, a fost mesajul lansat pe Twitter de administratorul NASA, Jim Bridenstine.
La aproximativ 15 minute după lansare, Starliner trebuia să-şi aprindă motoarele timp de 40 de secunde pentru a se plasa pe orbita stabilită pentru întâlnirea cu staţia orbitală. Însă în această etapă a misiunii, inserţia orbitală este “non-nominală”, conform NASA şi Boeing, ceea ce înseamnă că Starliner nu se află pe traiectoria bună pentru a ajunge la ISS.
Administratorul NASA, Jim Bridenstine, a precizat că eroarea temporizatorului a făcut ca motoarele capsulei să pornească prea devreme şi nu a putut astfel să ajungă la altitudinea necesară întâlnirii cu ISS. Dacă la bordul capsulei Starliner s-ar fi aflat astronauţi, aceştia ar fi fost în deplină siguranţă, a asigurat el.
NASA nu mai dispune de mijloace de transport spre şi dinspre ISS pentru astronauţii săi, după retragerea din uz a flotilei americane de navete spaţiale în 2011, după 30 de ani de serviciu. Din 2011 şi până în prezent, NASA s-a bazat pe capsulele Soyuz, aparţinând Agenţiei spaţiale ruse, Roskosmos, pentru astfel de misiuni. Sub preşedinţia lui Barack Obama, NASA a oferit contracte în valoare de miliarde de dolari pentru Boeing şi SpaceX, companii care dezvoltă noi capsule “made in USA” pentru transportul astronauţilor.
Conform programului Starliner, după această misiune test urma să fie lansată o misiune cu 3 astronauţi spre ISS.
Sursa: AGERPRES
Trimite articolul
Xincompetenti