‘Anora’, o tragicomedie ce prezintă povestea unei Cenușărese moderne, o dansatoare de striptease din New York, care se căsătorește cu fiul răsfățat al unui oligarh rus, s-a impus și la categoriile ‘cea mai bună regie’ (Sean Baker), ‘cea mai bună actriță în rol principal’ (Mikey Madison), ‘cel mai bun scenariu original’ (Sean Baker) și ‘cel mai bun montaj’ (Sean Baker).
Performanța acestei pelicule reprezintă o recunoaștere extraordinară din partea industriei de divertisment americane a unui cineast independent, Sean Baker, care a lucrat în mare parte în afara ei, realizând filme cu buget redus, precum ‘Tangerine’ și ‘The Florida Project’.
Cel mai recent film al lui Sean Baker a fost însă un favorit al criticilor, iar succesul său la Oscar reprezintă un moment de afirmare pentru Neon, distribuitorul independent din spatele ‘Anora’, care a ghidat anterior și lungmetrajul ‘Parasite’ către o statuetă pentru cel mai bun film în 2020. Cu toate acestea, după ce a câștigat 40 de milioane de dolari la nivel global, ‘Anora’ este, de asemenea, unul dintre câștigătorii cu cele mai mici încasări obținute de ‘cel mai bun film’ din istoria premiilor Oscar.
Însă majoritatea filmelor pe care organizatorii Oscarulor le-au premiat în acest an au fost realizate de producători și companii independente. Este un semn al reticenței marilor studiouri hollywoodiene, care își concentrează majoritatea resurselor pe francize, de a produce acest gen de filme pentru spectatori adulți și care domină sezonul premiilor cinematografice.
Acele superproducții care au reușit să obțină totuși nominalizări la categoria ‘cel mai bun film’, precum ‘Dune: Part Two’ și ‘Wicked’, au obținut câte două victorii, însă doar la categorii tehnice.
Adrien Brody (‘The Brutalist’) și Mikey Madison (‘Anora’) și-au adjudecat cele mai importante premii de interpretare. Adrien Brody, câștigător în 2003 pentru rolul principal din ‘The Pianist’, a interpretat rolul unui supraviețuitor al Holocaustului, un arhitect genial, dar cu probleme, în ‘The Brutalist’, în timp ce Mikey Madison a obținut o victorie surprinzătoare pentru interpretarea unei dansatoare de striptease presată să își anuleze căsătoria cu fiul răsfățat și imatur al unui bogat oligarh rus.
Mikey Madison, șocată de victoria ei de duminică seară și care se aștepta să piardă premiul în fața lui Demi Moore (‘The Substance’), a declarat:
‘Am crescut în Los Angeles, dar Hollywoodul mi s-a părut întotdeauna atât de departe de mine, așa că este incredibil să fiu astăzi aici, în această sală’. Ea a continuat spunând că va continua să sprijine comunitatea lucrătorilor sexuali, numindu-se ‘un aliat’ al acestora.
Trofeul lui Adrien Brody, unul dintre cele trei premii obținute de filmul ‘The Brutalist’ (alături de premiile pentru imagine și pentru coloană sonoră), a venit după o serie de eșecuri care l-au îndepărtat pe actorul american de industria cinematografică. ‘Actoria este o profesie foarte fragilă. Indiferent unde te afli în cariera ta, indiferent de ceea ce ai realizat, totul poate dispărea. Și cred că ceea ce face această seară mai specială este conștientizarea acestui lucru. Și recunoștința pe care o am pentru că încă fac munca pe care o iubesc’.
Kieran Culkin (‘A Real Pain’) a fost desemnat cel mai bun actor în rol secundar datorită interpretării unui bărbat cu probleme care face un tur al Poloniei împreună cu verișorul său, în timp ce Zoe Saldana (‘Emilia Perez’) a câștigat premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundar după ce a interpretat o avocată care, dezgustată de corupția din justiția mexicană, ajută un lider de cartel să scape de inamici după ce face tranziția de gen.
Printre alți câștigători importanți, ‘I’m Still Here’, o dramă de familie care se petrece în timpul dictaturii militare din Brazilia, a fost desemnat cel mai bun lungmetraj internațional. A fost pentru prima dată când Brazilia a câștigat această distincție.
Filmul ‘Conclave’ s-a impus la categoria ‘cel mai bun scenariu adaptat’, iar ‘Flow’, o aventură fantastică din Letonia despre eforturile unei pisici de a supraviețui unui potop apocaliptic, a câștigat premiul pentru cel mai bun lungmetraj de animație.
Conan O’Brien, un fost prezentator de televiziune devenit autor de podcasting, a găzduit pentru prima dată premiile Oscar, preluând acest rol de la Jimmy Kimmel, care a prezentat precedentele trei ediții ale galei. Monologul său de deschidere a inclus mai multe ironii, de la faptul că spectacolul a început la ora locală 16:00 (‘toată lumea de aici tocmai a luat brunch-ul’) până la scandalul de pe rețelele de socializare care o vizează pe una dintre vedetele filmului ‘Emilia Perez’, Karla Sofia Gascon (‘Karla, dacă ai de gând să scrii pe X despre Oscaruri, numele meu este Jimmy Kimmel’).
Cu toate acestea, Donald Trump nu a fost menționat în mare parte, ceea ce a reprezentat o diferență evidentă față de ceremoniile Oscar anterioare din timpul primului său mandat și din pauza de patru ani dintre administrațiile sale, când numele actualului președinte american a fost invocat în mod repetat. Au existat totuși câteva aluzii la ‘vremurile noastre haotice’, iar actrița Daryl Hannah și-a exprimat în mod public sprijinul față de Ucraina, al cărei lider a avut recent o întâlnire incomodă în Biroul Oval de la Casa Albă, însă majoritatea criticilor la adresa președintelui Trump au fost mai degrabă implicite decât explicite.
Gala s-a desfășurat la puțin timp după unul dintre cele mai grave dezastre naturale din istoria orașului Los Angeles, aspect reflectat de organizatorii premiilor Oscar prin omagierea pompierilor care au venit în ajutorul comunităților afectate de incendiile de vegetație, precum și printr-un montaj care a evidențiat numeroasele lungmetraje filmate în acest oraș, de la ‘The Long Goodbye’ la ‘Licorice Pizza’.
Ceremonia a inclus, de asemenea, un omagiu adus francizei ‘James Bond’, care a ținut prima pagină a ziarelor luna trecută după ce Amazon MGM a cumpărat controlul creativ asupra acestei serii de filme celebre. Introducând un spectacol muzical cu melodii din franciza dedicată agentului 007, precum ‘Live and Let Die’ și ‘Diamonds are Forever’, actrița Halle Berry i-a numit pe Barbara Broccoli și Michael G. Wilson, producătorii acestor filme, ‘inima și sufletul acestei francize’.
De acum, într-un semnal al evoluției industriei de la Hollywood, un gigant al comerțului online, și nu un studio tradițional, va determina direcția celei mai durabile francize din industria cinematografică.
Însă Sean Baker a fost cel care a apărat cu cea mai mare pasiune tradiția cinematografică pe scena galei Oscar 2025, implorând publicul să sprijine cinematografele.
‘Cinematografele, în special cinematografele deținute independent, se luptă să supraviețuiască. În timpul pandemiei, am pierdut 1.000 de săli în Statele Unite. Și continuăm să le pierdem în mod regulat. Dacă nu inversăm această tendință, vom pierde o parte vitală a culturii noastre. Acesta este strigătul meu de luptă. Cineaști, continuați să faceți filme pentru marele ecran. Eu știu că o voi face’, a adăugat regizorul și scenaristul american.
Sursa: AGERPRES
Citiți principiile noastre de moderare aici!