Site-urile controlate oferă o gamă largă de bunuri, servicii şi conţinut digital, de la îmbrăcăminte sau încălţăminte la programe informatice sau bilete la spectacole, iar neregulile constatate privesc în special modul în care sunt prezentate preţurile şi ofertele speciale.
Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, a declarat: „Comerţul online le oferă consumatorilor numeroase oportunităţi. Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre site-uri prezintă nereguli, în special cu privire la modul în care sunt afişate preţurile şi reducerile. Acest lucru trebuie să înceteze, deoarece consumatorii sunt adesea induşi în eroare şi plătesc mai mult decât îşi propun. Sunt consternat de numărul mare de site-uri care au aceste probleme – sper că acestea sunt neintenţionate. Comercianţii online trebuie să respecte pe deplin normele UE în materie de protecţie a consumatorilor. Autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor, cu sprijinul Comisiei, urmează să ia măsurile necesare pentru a pune capăt acestor practici comerciale neloiale.”
Pentru mai mult de 31 % din site-urile care ofereau reduceri, autorităţile de protecţie a consumatorilor suspectează că ofertele speciale nu erau autentice sau au constatat că modalitatea de calcul al preţului redus nu era clară.
Pe 211 site-uri, preţul final care trebuia plătit era mai mare decât preţul oferit iniţial. 39 % din aceşti comercianţi nu incluseseră informaţii adecvate cu privire la taxele suplimentare care nu pot fi evitate la livrare, la metodele de plată, la taxele de rezervare şi la alte suprataxe similare. Legislaţia UE privind protecţia consumatorilor îi obligă pe comercianţi să prezinte preţuri care să includă toate costurile obligatorii şi, în cazul în care aceste costuri nu pot fi calculate în avans, consumatorul trebuie să fie informat în mod clar de existenţa lor.
În 59 % din cele 560 de site-uri verificate, comercianţii au încălcat obligaţia de a oferi un link uşor accesibil către Platforma de soluţionare online a litigiilor (SOL), prevăzută de legislaţia UE. Platforma SOL le permite consumatorilor şi comercianţilor să soluţioneze litigiile fără a apela la instanţă.
În cazul a aproape 30 % din site-uri, s-au constatat nereguli în legătură cu prezentarea informaţiilor cu privire la dreptul de retractare al consumatorilor. În conformitate cu legislaţia UE, consumatorii trebuie să fie clar informaţi despre dreptul lor de retractare atunci când fac cumpărături online.
Autorităţile de protecţie a consumatorului (CPC) se vor asigura că normele sunt respectate pe deplin de către comercianţii respectivi prin activarea procedurilor naţionale de asigurare a respectării legislaţiei, în caz de nevoie.
Datorită legislaţiei UE, orice consumator din UE are dreptul de a primi din partea unui comerciant informaţii esenţiale clare, corecte şi uşor de înţeles despre un bun sau un serviciu înainte de a efectua o achiziţie online. Aceste informaţii trebuie să includă aspecte precum caracteristicile produsului, preţul cu toate taxele incluse, costurile de livrare şi existenţa unui drept de retractare sau de anulare.
În fiecare an, Comisia coordonează, cu ajutorul reţelei de cooperare în materie de protecţia consumatorului (CPC), verificarea site-urilor. Această reţea reuneşte autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor din 30 de ţări (cele 28 de state membre ale UE, Norvegia şi Islanda), care sunt responsabile de aplicarea legislaţiei UE privind protecţia consumatorilor în UE.
Verificarea a fost efectuată în luna noiembrie a anului trecut de autorităţile de protecţie a consumatorilor din 24 de state membre ale UE, precum şi din Norvegia şi Islanda.
Sursa: Mediafax
Citiți principiile noastre de moderare aici!