„În toate cazurile care implică actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comerțului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de înregistrare, precum şi informații punctuale la zi din registrul comerțului. Pentru cererile înregistrate anterior datei de 31 decembrie 2024, inclusiv, și care au depuse în susținere documente întocmite conform CAEN Rev. 2, rămân aplicabile dispozițiile Ordinului INS nr. 337/20.04.2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN Rev.2 și se vor soluționa ca atare, chiar dacă termenul de soluționare este stabilit după data de 1 ianuarie 2025, actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3 se va putea face ulterior și va impune depunerea unei noi cereri, care să reflecte modificările necesare conform acestei clasificări”, mai explică ONRC.
Cu o zi îmainte de încheierea lui 2024, în Monitorul Oficial al României a fost publicat un ordin al ministerului justiției – ordinul 2938C/204 referitor la procesul de actualizare a codurilor CAEN, firmele având obligația actualizării acestor coduri începând cu 1 ianaurie.
Oficiul Național pentru Registrul Comercțului a venit cu o serie de precizări și explicații pe acest subiect, subliniind că „la nivelul ONRC a fost stabilită procedura necesară pentru implementarea actualizării, asigurându-se conformitatea cu noile reglementări”.
Așadar, de la1 ianuarie 2025 profesioniștii completează Cererea de înregistrare în registrul comerțului (original) – (formularul actualizat va fi disponibil începând cu 01.01.2025), în care precizează obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3. Cererea de înregistrare în registrul comerțului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghișeu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de poştă/curierat și se soluționează de către registratorul de registrul comerțului.
Punctual, ONRC a explicat că în cazul persoanelor juridice solicită doar actualizarea obiectului de activitate se va depune o o singură cerere, fără a fi necesare alte documente. În cazul persoanelor fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) care solicită actualizarea obiectului de activitate, se va completa cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea dedicată de la pct. VII – „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente.
Titlu gratuit
Noile încadrări ale activităților conform codului CAEN Rev.3 pot fi consultate pe pagina – https://insse.ro/cms/ro/caen , tot acolo putând fi accesat și un tabel de corespondență CAEN Rev.2 – CAEN Rev.3 (link).
Alte prevederi
Ca o noutate, conform CAEN Rev.3 persoanele fizice autorizate (PFA) vor putea înregistra un număr maxim de 5 clase de activități conform codului CAEN, iar întreprinderile individuale vor putea înregistra un număr maxim de 10 clase de activități conform codului CAEN. De asemenea, pentru cererile depuse prin portalul de servicii online, în cazul în care se procedează doar la actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3, se va putea utiliza un flux suplimentar simplificat dedicat acestei operațiuni.
Citiți principiile noastre de moderare aici!