TIMIȘOARA. Noul terminal de plecări spre Spațiul Schengen al Aeroportului Internațional Timișoara va primi primii pasageri începând din 31 martie. Autoritățile naționale, însă, nu au ratat ocazia să puncteze, iar cu două zile înainte de inaugurarea propriu-zisă, au organizat și un eveniment oficial.
„Două zile ne mai despart de binemeritata aderare a României în familia statelor Schengen, ce va aduce un acces mai facil în țările membre, o aderare pe care ne-o dorim în totalitate finalizată până la finalul anului. De aceea, deschiderea acestui terminal este dovada că România știe să concretizeze proiecte din bani europeni și că avem viziunea și capacitate să asigurăm facilitați pentru pasageri la cele mai înalte standarde. (…) Sunt împlinit să-l văd finalizat”, a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Acesta a mai spus că se așteaptă ca, odată cu darea în folosință a noului terminal – și poate, și mai mult, cu aderarea la Spațiul Schengen aerian, numărul anual de pasageri al Aeroportului Internațional Timișoara să treacă de 3 milioane, ceea ce ar însemna o creștere de peste 50%.
Potrivit reprezentanților Aeroportului Internațional Timișoara, geometria terminalului a avut drept inspirație avionul „Vuia 1”, primul aparat de zbor autopropulsat din lume, realizat de Traian Vuia.
Construit cu finanțare europeană nerambursabilă Programul Operațional Infrastructură Mare, noul terminal pentru plecări externe a costat peste 192 de milioane de lei (inclusiv TVA).
FOTO: TION.RO
Ce au spus miniștrii, liderii politici și directorul Aeroportului
Au urmat, în cadrul evenimentului, și alte cuvântări ale unor lideri politici.
„Mă bucur alături de cetățenii Timișoarei de această realizare. (…) Arată și sună frumos terminalul Schengen, iar așa cum zburăm de la Timișoara la București și invers, tot așa vom puteam zbura de la Timișoara la Berlin sau Paris”, a declarat, în continuare, Nicolae Ciucă, fostul premier PNL de la nivel național.
Nu putea de la lipsi de la eveniment nici actualul premier social-democrat Marcel Ciolacu.
„După mai bine de 30 de ani, investițiile au început să țină pasul cu nevoile de dezvoltare ale societății. Este o investiție spectaculoasă, la cele mai mari standarde”, a spus actualul prim-ministru.
Au mai urcat pe scenă, în continuare, Alfred Simonis – președintele Camerei Deputaților și lider al PSD Timiș, Luminița Odobescu – ministra Afacerilor Externe, Adrian Câciu – ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene. Cam toți au vorbit despre același lucru: cei 20 de ani de când România este membră NATO, proiectele de infrastructură din Timiș și importanța formării coaliției de guvernare în contextul încercării de aderare și la Spațiul Schengen terestru.
După liderii politici, a putut lua cuvântul și directorul Aeroportului Internațional Timișoara, Daniel Stamatovici.
„Noi nu am participat la demersurile de aderarea a României la Schengen, ci doar ne-am bucurat de rezultat. Îi asigurăm pe cei din conducerea țării că suntem pregătiți să facem față acestei aderări la Schengen din toate punctele de vedere!”, a spus Daniel Stamatovici.
Ultimul invitat la microfon a fost mitropolitul Banatului Ioan Selejan.
Au fost invitați și primarul Timișoarei Dominic Fritz și liderul CJ Timiș Alin Nica, dar niciunul dintre ei nu a luat și cuvântul.
Conferință de presă… PSD
Ulterior evenimentului oficial, s-a desfășurat și o conferință de presă, doar cu jurnaliștii. Aici, însă, au vorbit doar Grindeanu, Simonis și Ciolacu. Aceștia au abordat, în principiu, cam aceleași subiecte ca și cu câteva zeci de minute înainte.
„Începe să se facă dreptate României după 14 ani. În acest moment, aerian și maritim România va intra în Spațiul Schengen și sunt ferm convins că până la sfârșitul anului vom lua toate măsurile astfel încât să intrăm în spațiul Schengen și terestru. (…) Este clar pentru toată lumea că Româna a intrat într-o perioadă de dezvoltare, indiferent în ce județ, în ce zonă a României te deplasezi, se văd construcții majore în infrastructură”, a spus Ciolacu.
„În urmă cu an și ceva îmi doream ca odată cu terminarea lucrărilor la acest terminal să putem să intrăm în Schengen. Pe de o parte, România a intrat în Schengen aerian și maritim. Pe de altă parte, cei care au construit acest terminal au reușit să se înscrie în durata contractului. Vreau să îi felicit!”, a spus Sorin Grindeanu.
„Spunea domnul prim-ministru că, odată cu intrarea României în Schengen – aerian și maritim –, a început să i se facă dreptate României. Eu revin și vă spun că de foarte puțin timp încoace a început să i se facă dreptate și Timișoarei și Timișului”, a completat Simonis.
Detalii despre noul terminal
Reprezentanții aeroportului au prezentat și câteva detalii tehnice despre terminalul care va fi folosit începând de duminică. Capacitatea de operare ar fi de opt curse concomitent, adică puțin peste 1.500 de pasageri. Suprafața totală a clădirii este de 11.775,40 mp. Spațiul util, însă, este împărțit astfel:
- Sala de check-in și ticketing (1.209 mp): 18 ghișee de check-in și două echipamente duble pentru self check-in; spațiul de așteptare cu o capacitate de 200 de locuri;
- Sala de circulație;
- Sala de control de securitate a pasagerilor și bagajelor de cabină (1.000,50 mp): trei porți de scanare automată a tichetelor de îmbarcare, șase filtre de control de securitate (din care unul pentru bagaje agabaritice) și patru cabine destinate controlului amănunțit, capacitate de procesare de 800 de pasageri pe oră;
- Sala de regrupare a pasagerilor (1.209 mp): opt porți de îmbarcare, structură pe trei nivele (16 ghișee de preboarding și 200 de locuri – la parter; food-court și zonă de așteptare la etajul I; zona de business-lounge și fumoar – la etajul II).
Vă amintim, lucrările la noul terminal au început în noiembrie 2022, fiind realizate de firmele CONCELEX SRL – CONCELEX ENGINEERING SRL – CONCRETE & DESIGN SOLUTIONS SRL – METROLUL SA, cea cu care fusese semnat în mai 2022 contractul pentru proiectare și execuție. Aceasta este cea mai importantă investiție a Aeroportului Internațional Timișoara, cel puțin din punct de vedere financiar. De-a lungul timpului, pe șantier au fost organizate mai multe vizite ale ministrului Sorin Grindeanu, lucru de altfel amintit și în cadrul evenimentului de vineri. Ar mai fi de amintit că, printre invitații evenimentului erau și președintele României, Klaus Iohannis, și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, dar aceștia nu au dat curs invitației până la urmă. Anterior, studiul de fezabilitate fusese realizat în 2019 proiectanții timișoreni ai S.C. WH Project S.R.L.
Sursa: TION. RO
Trimite articolul
XDegeaba, aeroportul din Arad bate tot pe loc😂😂
Pe un alt site i-am văzut și pe reprezentanții Aradului…”domnii” Falca și Cionca. Bine că au îngropat aeroportul de la Arad. Jalnici!
Doua aeroporturi internationale la o distanta de 50 km ?
-
Cel din Arad nu este aeroport.
-
Asta de la Arad este concertport… Poate merge si niste planorism… Acum nici ala din tm nu-i nush ce…da merge pentru aeronave mai mici…
Ce caut Acolo groparul aeroportului din Arad aliasfalcă Gheorghe cu marioneta lui numită moșneag care an de an fac investiții ca să zboare ciorile și golumbi de pe aeroportul din Arad aceștia nu mai au niciun pic de rușine
In Sud noul terminal,in Nord iesire la autostrada plus alte proiecte finalizate.
Noi vanam cersetorii si cainii vagabonzi.
Sa ne fereasca Domnul de mai rau.
Cu stima