„Anunţăm cu regret încetarea din viaţă a actriţei Sanda Toma, unul dintre membrii cei mai importanţia ai familiei Teatrului de Comedie”, au transmis reprezentanţii instituţiei pe Facebook.
Conform acestora, Sanda Toma s-a născut în 27 octombrie 1934, la Bucureşti, a urmat Institutul Sfânta Maria din strada Pitarmoş şi, ulterior, Liceul Gheorghe Lazăr. Apoi, după oscilări şi căutări între Politehnică şi Litere, Sanda Toma a intrat la Institutul de Teatru I.L. Caragiale, pe care l-a absolvit, la clasa profesoarei Aura Buzescu.
Ea a debutat în 1956 la Teatrul Naţional din Craiova, instituţie în care a jucat juca până în 1958, apoi a revenit la Bucureşti, ca actor angajat al Teatrului Naţional până în 1960.
„În 1961, la invitaţia lui Radu Beligan, intră în echipa Teatrului de Comedie unde, până în 1994 va fi un model de profesionalism, de conduită şi de calitate umană. După rolul Diana din spectacolul de inaugurare a teatrului, Celebrul 702, Sanda Toma face parte din distribuţiile tuturor spectacolelor de succes ale Comediei: Umbra de Evghenii Şvarţ, Troilus şi Cresida de W. Shakespeare, regia David Esrig; Casa inimilor sfărâmate de G.B. Shaw, regia Radu Penciulescu; Rinocerii de E. Ionesco, Cher Antoine de Jean Anouilh, O noapte furtunoasă de I.L Caragiale, Mutter Courage de B. Brecht, Trei Surori şi Livada de vişini de A.P. Cehov – în regia lui Lucian Giurchescu, sau în Harold şi Maude de Collin Higgins, regia Sanda Manu. Revine, în 2011, pentru rolul Celine din Învaţă-mă, Celine de Maria Pacome, regia Lucian Giurchescu”, au transmis reprezentanţii teatrului.
Conform acestora, la Teatrul Naţional din Bucureşti a jucat în spectacole create de Sică Alexandrescu (Hangiţa de Goldonu, Titanic Vals de Tudor Muşatescu), Ion Finteşteanu (Tartuffe de Molière), Ion Cojar (Aşteptând la arlechin de Noel Coward) şi Alexandru Tocilescu (Comedie roşie de Constantin Turturică).
„În spectacolele regizorului David Esrig, Sanda Toma a primit confirmarea timpurie dar şi decisivă în teatru, prin elogiile aduse de însuşi dramaturgul E. Ionesco cu prilejul reprezentaţiei cu „Rinocerii” de la Teatrul Naţiunilor din Paris. Nu au lipsit, desigur, elogiile celor mai importante reviste de specialitate din România şi de peste hotare, iar definitoriu pentru arta actoricească a Sandei Toma rămâne titlul unui articol referitor la „Troilus şi Cresida”, din revista pariziană „Arts”: O lecţie de teatru venită din România” (Gilles Sandier, Arts, 24 mai, 1965)”, mai spun reprezentanţii teatrului.
SURSA: MEDIAFAX
Trimite articolul
XSa-i fie țărâna usoara si Dumnezeu s-o odihneasca!