ORADEA. Se încheie 2020, unul dintre cei mai catastrofali ani pentru aviația civilă, la nivel global. Un an în care speranța companiilor aeriene a fost reaprinsă prin ajutoarele de state promise de Guvernul României, prin intermediul aeroporturilor, ale căror cifre de trafic au fost puternic afectate de restricțiile generate de pandemie, potrivit bihon.ro. Pentru Aeroportul din Oradea, nu doar 2020, ci și 2019 a fost un an catastrofă, după ce în 2018 Ryanair hotărâse să își suspende, gradual, cursele pe care le deschisese, spre Londra – Stansted, Bergamo – Milano, Barcelona, Dusseldorf – Weeze și Memmingen – Munchen Vest.
În a doua parte a anului 2020, Comisia Europeană a aprobat schemele privind ajutoarele de stat acordate de Guvernul României, în valoare de peste 5 milioane de euro, pentru aeroporturile locale viabile pe relațiile externe de linie, cu curse între 200.000 și 3 milioane de pasageri pe an. În această situație se află aeroporturile din Cluj, Timișoara, Sibiu, Iași, Bacău și Craiova.
Zboruri subvenționate local
La Oradea, autoritățile locale au luat aceeași decizie, pentru a impulsiona renașterea aerogării orădene, care în ultimii doi ani a trăit doar din destinația București, și aceasta rarefiată, respectiv prin cursele charter estivale. Banii nu au putut fi accesați de la Guvern, de vreme ce Aeroportul Oradea a rămas internațional mai degrabă doar cu numele, în ultimii doi ani. În această situație, Primăria Oradea a aprobat un sprijin de 1 milion de euro de care ar urma să beneficieze Ryanair, dacă își va relua operațiunile de la Oradea. Între timp, s-a schimbat și conducerea la Aeroport, director general devenind Răzvan Horga, iar președinte al Consiliului de Administrație este Mihai Jurca, noul city-manager al Oradiei. Ambii conduc, deocamdată, cu titlu interimar.
Inițial, zborurile Ryanair de la Oradea trebuiau să debuteze în luna decembrie, însă pe fondul evoluției epidemiologice, ce a antrenat măsuri restrictive suplimentare, s-a considerat oportună amânarea începerii zborurilor pentru finalul lunii februarie 2021. Cu atât mai mult cu cât, se știe, lunile ianuarie și februarie sunt considerate a fi cele mai slabe din an, pentru companiile comerciale aeriene. De altfel, inclusiv pe aeroporturile Cluj și Timișoara Wizz Air a suspendat anumite destinații, în lunile ianuarie și februarie.
În schimb, pare că Ryanair se ține de cuvânt, în relația cu Aeroportul Oradea, Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor, administrate acum de tandemul Bolojan – Birta, ce și-a asumat reluarea curselor internaționale de la Oradea, în campania electorală din alegerile locale desfășurate în septembrie.
Biletele de avion din și spre Oradea sunt acum puse în vânzare pe portalul Ryanair. Destinațiile Milano – Bergamo, Bologna (Italia) și Dusseldorf – Weeze (Germania) sunt disponibile de la Oradea începând cu data de 22 februarie, în timp ce cursa Londra Stansted – Oradea – Londra Stansted debutează în 23 februarie. Toate destinațiile au o frecvență bisăptămânală. Duminică, 27 decembrie (ora 18), biletele se vândeau la prețuri foarte atractive, ce porneau de la 14,99 euro. Desigur că, în această perioadă, condițiile de călătorie sunt cu totul speciale și ele pot suferi modificări de la o săptămână la alta. Condițiile de călătorie către Marea Britanie, Italia și Germania pot fi consultate pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe (https://www.mae.ro/travel-conditions).
De subliniat faptul că Oradea va oferi o destinație pe care Clujul și Timișoara nu o oferă. Este vorba despre Dusseldorf – Weeze, pentru una dintre cele industrializate zone ale Europei, Regiunea Ruhr – Rin. Aeroportul Weeze, operat de Ryanair, se află chiar pe granița germano-olandeză, între orașele Eindhoven, Dusseldorf și Dortmund. De asemenea, aeroportul Stansted din Londra nu este oferit de la Timișoara, de unde zboară doar Wizz Air, pe relația Luton.
Clujul rămâne lider detașat
În ceea ce privește aeropoturile din Cluj și Timișoara, în ciuda pandemiei se manifestă un trafic de zbor destul de consistent. Mai cu seamă la Cluj, care rămâne cel mai aglomerat aeroport transilvan, chiar și în vremuri de pandemie. Aeroportul „Avram Iancu” din Cluj beneficiază de operatori aerieni diversificați, precum Wizz Air, Lufthansa, Turkish Airlines, Ryanair, Blue Air și, desigur, Tarom. De asemenea, de la Cluj se zboară și în regim cargo, către Timișoara și Budapesta (Swift Air), respectiv către București Otopeni și Koln (Cargo Air).
Merită precizat, totuși, că operatorul privat maghiar Wizz Air rămâne, de departe, principalul furnizor de destinații low-cost pentru aeroporturile din România, oferind, în continuare, o paletă diversificată. Din păcate, de-a lungul anilor Wizz Air nu s-a arătat interesat și de Oradea, câtă vreme compania are o bază pe Aeroportul Debrețin, aflat la circa 80 de kilometri de Oradea și, deci, interesat să capteze spre Debrețin călători din județele românești de pe graniță: Bihor, Satu Mare și, măcar parțial, Arad.
34 de destinații apar ca posibile de la Cluj, conform portaului Wizz Air, chit că o parte din acestea vor fi suspendate în lunile ianuarie și februarie, sezon cunoscut ca fiind unul slab, în aviația civilă comercială. Este vorba, în principal, despre destinațiile din Italia și Germania. De asemenea, unele dintre aceste destinații vor fi disponibile efectiv abia în sezonul cald.
Amintim câteva destinații Wizz Air de la Cluj: Paris-Beauvais, Londra – Luton, Dortmund, Milano-Bergamo, Bruxelles – Charleroi, Zaragoza, Birmingham, Frankfurt-Hahn, Barcelona, Basel – Mulhouse – Freiburg, Eindhoven, Valencia, Bologna, Memmingen – Munchen Vest, Madrid, Malmo, Nurnberg, Lyon.
Dacă Wizz Air oferă aeroportul Londra – Luton, Ryanair oferă Londra – Stansted și de la Cluj, deja operațional, însă și de la Cluj ruta Stansted va fi sistată între 10 ianuarie și 1 februarie. Între timp, de la Cluj Blue Air defilează cu Dublin, iar Turkish Airlines oferă Istanbul. De asemenea, Lufthansa oferă Munchen – principalul său hub.
Desigur, cel puțin destinațiile operate de Wizz Air de la Cluj oferă o frecvență superioară, unele rute urmând să fie deservite chiar zilnic, după încheierea sezonul rece. Aceasta, desigur, în condițiile în care pandemia nu va încurca planurile operatorilor aerieni…
Unde se zboară din Banat
Pe lângă Wizz Air, Aeroportul din Timișoara beneficiază de un parteneriat cu Eurowings, pentru destinația Stuttgart, respectiv Lufthansa, pentru Munchen. Și pe malurile Begăi, tot Wizz Air este principalul operator pe destinații externe. O situație oarecum similară cu cea a Clujului doar că, prin comparație cu „capitala Ardealului”, din Banat destinațiile sunt mai puține. Totuși, și din Timișoara sunt disponibile Paris Beauvais, Dortmund, Karsruhe/Baden-Baden, Memmingen/Munchen Vest, Bruxelles Charleroi, Bari, Bologna, Milano – Bergamo, Roma Ciampino și Fiumicino, Veneția Marco Polo și Treviso, Barcelona El Prat, Madrid, Valencia și, desigur, Londra Luton. La fel ca la Cluj, o parte din aceste zboruri sunt suspendate pentru circa 6 săptămâni, în timpul „sezonului mort”, din ianuarie – februarie.
Trimite articolul
XNoapte buna Arad. Asta se întâmplă dacă votați aceeași ospătari și pădurari PNL-isti semianalfabeți, absolvenți de facultati la fictive la fara frecvență ;).
Aradul doarme somnul de veci
Inteligentilor,, cei de la aeroport ar trebui sa se bucure de increderea unor transportatori aero, ineresati sa faca zboruri externe. Din Arad se vantura spre vest cu preponderenta țigănia, cocalarii, grupurile organizate de cersetori si fufe, ce toti merg la produs. Un avion e scump si cine risca sa aiba clienti care sa il imputa si infesteze cu purici si alte vietati, cum se intampla cu autocarele sau sa fure de pe banda bagajele altora si firma sa le plateasca ?
-
Desteptul, daca ai fi circulat cu avionul vedeai de examplu ca pe cursa Tm – Memmingen( germ.) sunt multi din judetele vecine inclusiv din oltenia si un br foarte mare de aradeni. Dar tu esti dobitoc si vb prostia din tine
Din Arad se zboará la… Brad, pácat cá in 2000 a fost invers
Acu vreo 2 ani a vrut Ryanair sa-si faca hub pe aeroportul Arad dar au inceput astia sa le puna conditii (eventual au mai si pretins ceva ”comisioane”) si si-au bagat aia picioru. Asta stiu din surse sigure.
Jeguri din administratia aradeana si judeteana ! Nu observati nimic ? Orasele din jurul Aradului se dezvolta,in timp de voi va bateti cu pumnul in piept pe tema drumului Arad-Siria,cind un biet om,ajuns parlamenrat(din pacate) isi facea merite personale ,si se lauda pe banii aradenilor,in articole de ziar bine platite sclavilor din presa .Rusine sa va fie !!
Peste județul Arad e culoar de zbor doar.Aici cad gazele arse de la avioane precum si kkatul când se deschid trapele.Mai subțiază și stratul de ozon cu rezultat mărirea numărului la cancere de piele.Ăsta ca sa fim mândri ca dirijam zboruri
Vrajeala ieftina sa va ia banii pe bilete…astia habar nu au de pe o zi pe alta ce sa faca cu virusul p…ii si voi visati la concedii…
pe aeroportul din arad zboara ciorile si gulumbii si se organizeaza concerte de muzica indoielnica.
asa se intampla daca mosneag, creatia faraonului de la brad este director??!!
pentru ce iti iei salariul mosnege?? fraiere, analfabetule demisia, lasa-ne!!
zboara la brad!!
pai da, asta e cand ai fomisti in administratia aradeana….
Traiasca spaga…..probabil asta se si vrea, ramanerea in umbra tm
Domnul Bolojan arata din nou ca este un adevarat lider in orasul Oradea!A facut mai mult decat se asteptau si locuitorii acestui oras iar Aradul se adanceste fata de Oradea …diferentele sunt tot msi mari intre cele 2 orase asa ca nu ne mai putem asemana cu nimic fata de ei…sunt departe si nu se termina ptr ca domnul Bolojan are multe de sch de acum incolo…asa ca Adul in anii cr vor urma se va cataloga fiind o comuna putin mai mare…conducere de c…t!!!