Într-o postare pe pagina sa de Facebook, acesta transmite consumatorilor să acorde o atenţie deosebită la achiziţia produselor alimentare, în special în cazul „ofertelor promotionale”.
Luna decembrie este luna în care vânzările cresc substanţial. Paul Anghel scrie câteva sfaturi pe care să le urmeze oamenii în goana după cumpărăturile pentru masa de Crăciun şi Revelion.
În primul rând, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţia produselor alimentare, având în vedere că unii operatori economici vor „profita” de această perioadă pentru a-şi vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora.
De asemenea trebuie să verifice cu atenţie din punct de vedere organoleptic (aspect, miros, culoare) calitatea produselor alimentare şi să le refuze pe acelea pentru care au suspiciuni privind calitatea şi, mai ales, siguranţa.
„Recomand atenţie la produsele alimentare care prezintă urme de mucegai, data durabilităţii minimale depăşită sau ambalajele deteriorate şi pentru care există suspiciunea deteriorării conţinutului”, spune acesta.
Comercializarea cărnii şi a produselor din carne:
– Achiziţionarea cărnii şi a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate şi autorizate (măcelării, magazine alimentare, locuri special amenajate în pieţe) şi trebuie să aibă ştampila de control sanitar-veterinar. În aceste condiţii, există garanţia unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;
– Evitaţi cumpărarea de carne de la persoane şi din locuri neautorizate, din „portbagajele maşinilor”, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic, comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;
– Verificaţi, prin apreciere directă, proprietăţile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezenţa mucilagiilor etc), culorii (culoare modificată), consistenţei, prezenţa corpurilor străine etc.
– Carnea trebuie să prezinte la suprafaţă o peliculă uscată, de culoare roz până la roşie, să fie fermă şi elastică, atât la suprafaţă, cât şi în secţiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt.
Atenţie şi la preţ! Verificaţi concordanţa dintre preţurile afişate la raft şi cele marcate pe bonurile de casă.
Carnea achiziţionată sub formă refrigerată se va transporta, în condiţii igienice, cât mai repede la domiciliu şi se va depozita la frigider;
Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate şi pentru care există suspiciunea deteriorării conţinutului, nu trebuie achiziţionate.
Comercializarea produselor congelate (carne, peste, legume, fructe):
Verificaţi termenul de valabilitate. Deşi produsele congelate au un termen de valabilitate mai mare datorită procesului natural de congelare, aveţi grijă ca termenul să nu fie foarte apropiat de ziua cumpărării, mai ales dacă doriţi să le depozitaţi în gospodăria proprie pentru o perioadă mai lungă.
La cumpărarea produselor congelate, ca în cazul oricăror produse, este foarte important ca ambalajul să nu fie deteriorat. Verificaţi ca ambalajul din plastic să nu fie rupt, iar cel din carton să nu fie umed, ceea ce ar putea indica o posibilă problemă de păstrare/depozitare în magazin. În plus, temperatura în congelator trebuie să fie scăzută.
Produsele congelate (carne, pește, legume, fructe) vor fi transportate în condiţii igienice, cât mai repede, la domiciliu, unde vor fi depozitate în congelator până la data pregătirii, pentru păstrarea nutrienţilor şi a calităţii (gust, textură).
Citiţi eticheta de ingrediente, deşi produsele congelate conţin rareori alte ingrediente decât produsul congelat, procesul de congelare fiind suficient pentru conservarea produselor în cele mai bune condiţii, fără a fi nevoie de aditivi. Produsele congelate sunt, astfel, o alegere foarte bună pentru perioada sărbătorilor, când drumurile la cumpărături se răresc.
Comercializarea laptelui şi a produselor lactate:
Consumatorii trebuie să fie atenţi la modul de prezentare a ambalajului. În cazul în care ambalajul este bombat înseamnă că a început procesul de fermentare şi produsul nu mai este propriu consumului uman;
Trebuie acordată atenţie deosebită condiţiilor de depozitare atât în magazinul de desfacere, cât şi la domiciliu. Verificaţi dacă laptele şi produsele lactate sunt păstrate la temperatura indicată de producător şi refuzaţi achiziţionarea produselor care au fost expuse spre comercializare la alte temperaturi decât cele indicate de producător;
Solicitaţi vânzătorului, în cazul în care magazinul nu are asigurat sistemul de autoservire, să consulte eticheta produsului pentru a analiza compoziţia şi, mai ales, încadrarea în data durabilităţii minimale. Nu achiziţionaţi produsele pentru care aveţi îndoieli privind calitatea şi modul de informare prin etichetare;
Consumatorii trebuie să solicite vânzătorilor informaţii suplimentare cu privire la natura produselor pe care doresc să le cumpere, întrucât există cazuri în care comercianţii expun la vânzare, în acelaşi spaţiu, înlocuitori de produse lactate alături de produse lactate. În condiţiile în care modul de prezentare (forma de calup, dimensiuni, aspect, culoare) şi chiar de etichetare sunt asemănătoare, diferenţierea este îngreunată, motiv pentru care este absolut necesar să solicite informaţii suplimentare din partea comerciantului;
Atenţionez consumatorii să refuze produsele care prezintă data durabilităţii minimale/data limită de consum modificată sau depăşită. De asemenea, să nu cumpere lapte şi produse din lapte din locuri neautorizate. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacţia comercială şi consumatorul riscă să achiziţioneze un produs neconform sau chiar nesigur, care îi poate afecta sănătatea.
Comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.):
În primul rând, achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spaţiile de comercializare trebuie să fie în permanenţă curate şi bine întreţinute;
Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecţie sanitară, respectiv halat de protecţie şi bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuşi curate sau de unică folosinţă;
Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf şi de muşte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;
Pentru produsele de patiserie preambalate data durabilităţii minimale este stabilită de producător şi se va inscripţiona pe etichetă/ ambalaj.
Comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe bază de cacao şi grăsimi vegetale (tablete, figurine etc)
Etichetele acestor produse trebuie să conţină următoarele informaţii: denumirea produsului, numele şi adresa producătorului sau ale ambalatorului, sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele şi adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilităţii minimale, cantitatea netă şi condiţiile de depozitare;
Toate produsele din import trebuie să fie însoţite de etichete cu elementele de identificare şi informare în limba română;
Pentru ciocolată şi produse din ciocolată: se menţionează în mod obligatoriu conţinutul de cacao substanţă uscată, exprimat în procente, astfel: „cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute, se menţionează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantităţii nete produsele din ciocolată preambalate, cu o greutate mai mică de 50 de grame. Această excepţie nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conţinând două sau mai multe astfel de produse, dacă conţinutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate şi goale în interior, această indicaţie poate fi înlocuită cu conţinutul net minim. O menţiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depăşeşte 1% din masa produsului;
Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafaţă lucioasă, nestratificată şi fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere, fără senzaţie de rugozitate la masticare, culoare şi gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafaţă netedă, lucioasă, uscată şi nelipicioasă;
Achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanţi, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic;
Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanşeitate) şi încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător.
Comercializarea vinurilor şi a băuturilor alcoolice:
Conţinutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea şi adresa producătorului sau a importatorului, sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentraţia alcoolică, o informaţie privind lotul, data durabilităţii minimale pentru băuturile alcoolice cu concentraţia alcoolică mai mică de 10% vol.;
Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conţină următoarele informaţii: categoria de calitate, indicaţia geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, funcţie de conţinutul de zaharuri;
Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurităţi în suspensie;
La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conţinutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurităţi sau scurgeri;
Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementărilor în vigoare emise de Ministerul Finanţelor.
Sursa: Mediafax
Citiți principiile noastre de moderare aici!