Mangalia. Apeductul descoperit, de tip canalis structilis, a fost cercetat pe o lungime de 32,50 metri. Are lățimea de 0,70 m, cu pereți turnați din blochete de calcar și mortar, cu praf de cărămidă (opus caementicium), în grosime de 0,25m. Cuveta are dimensiunile de 0,21 lățime și 0,30m înălțime, fundul albiat, potrivit g4media.
Este tencuită la interior cu un mortar hidrofug (opus signinum), mortar care continuă 5-6cm la exterior. Blocajul la partea superioară, capacul, a fost construit din dale de calcar, rostuite între ele cu același mortar cu praf de cărămidă.
În profil, apeductul are dimensiunile la exterior de 0,70×0,70m. Pe părțile laterale ale capacului a fost depus mortar egalizator, pentru a face legătura cu pereții apeductului și pentru etanșare. Fapt ce demonstrează că apeductul, prin derivație gravitațională, transporta apă sub presiune. Apeductul are un volum maxim de 63 de litri pe metru liniar, mai scrie sursa menționată mai sus.
Apeductul era alimentat de la izvoarele din capătul văii Bașpunar, cobora pe Valea Limanu spre Mangalia, intrând prin sudul orașului Callatis. Apeductul a fost construit în epoca romană pe versantul nordic al Lacului Mangalia, folosind panta naturală a acestui versant.
„Muzeul de Arheologie Callatis, în calitate de păstrător și promotor al patrimoniului arheologic local, își așteaptă zilnic vizitatorii pentru a descoperi moștenirea culturală și arheologică comună și a aduce lumea arheologiei mai aproape de publicul larg”, se mai arată în postarea făcută pe Facebook.
Sursa: Bihon.ro
Trimite articolul
Xfrumos dar cum ramane cu apeductele astea raman asa decopertate sau cum?
S-ar putea sa le ia din nou in folosinta si s-ar putea sa aiba presiune mai mare decit acele de astazi!