Inițial, suma stabilită de prima instanță care a judecat cazul, Judecătoria Oradea, a fost de 25.000 de lei, unul dintre motive fiind că „persoana vătămată, pe lângă durere, a resimţit şi umilinţă. (…) A fost lovită cu pumnul în faţă pentru că «a îndrăznit» să nu mai accepte batjocorirea la care era supusă de către inculpat”.
În apel, daunele morale au fost reduse, Curtea invocând faptul că rănile suferite de elevul lovit „nu au necesitat internare ori un tratament de durată şi nici nu au avut repercusiuni în timp”.
De la „glumă”, la violență
Incidentul s-a petrecut în luna mai 2022, când, în timpul unei ore, elevul devenit ulterior inculpat i-a adresat cuvinte jignitoare unui coleg. Însă acesta din urmă a ripostat verbal, fapt care l-a mirat pe agresor, obișnuit – spuneau colegii lui – să facă glume deplasate și să își dorească să fie mereu în centrul atenției.
Enervat de replica celuilalt elev, „glumețul” a trecut la violență. A lovit scaunul pe care stătea colegul său, iar când acesta s-a ridicat nervos și s-a îndreptat spre el, agresorul, care practica boxul, l-a lovit cu pumnul în față.
„În total cred că suspectul i-a aplicat vreo şase lovituri directe cu pumnul în zona bărbiei, fără ca persoana vătămată să cadă sau ca acesta să reuşească să-l lovească pe suspect, întrucât tot timpul (victima – n. red) a ţinut mâinile lăsate în jos, pe lângă corp şi nu a încercat să-l lovească pe suspect, deşi se deplasa înspre el”, a relatat un alt elev care a asistat la incident.
Un coleg al celor doi a intervenit și l-a ținut pe cel lovit, în timp ce agresorul a părăsit sala de clasă. Ulterior, medicii au stabilit că victima a suferit răni la față și la gât produse „prin loviri cu corpuri contondente dure şi zgâriere cu unghiile”, pentru a căror vindecare a avut nevoie de 4 -5 zile de îngrijiri medicale.
„Singurul care apreciază glumele pe care le face este inculpatul”
În aceeași zi, adolescentul lovit a depus plângere la Poliție, care a deschis dosar penal pentru loviri și alte violențe. În ciuda faptului că un coleg a declarat că l-a auzit folosind cuvinte jignitoare, elevul agresiv a susținut că nu făcuse decât să îi adresase celuilalt o întrebare: „Ce faci, crețule?” Era felul lui de a glumi, așa cum a făcut și cu alți colegi, a declarat băiatul care în fața anchetatorilor nu și-a putut ascunde mirarea că nu toți elevii îi înţeleg glumele.
Replica Judecătoriei Oradea a venit după analiza probelor de la dosar: „singurul care apreciază glumele pe care le face este inculpatul, restul colegilor fiind ţinta acestuia. (…) De fapt, comportamentul inculpatului reprezintă o formă de bullying, acesta obişnuind să-şi tachineze colegii care nu erau îndreptăţiţi să riposteze cu glume la fel de «savuroase», întrucât inculpatul nu apreciază decât umorul propriu, nu şi pe cel al colegilor.”
Drept urmare, pe lângă obligarea la plata daunelor morale către colegul pe care l-a lovit, agresorului i-a fost aplicată în primă fază măsura educativă a asistării zilnice pe o durată de 5 luni. Potrivit legii, în acest interval trebuia să respecte un program stabilit de Serviciul de Probaţiune, care conţine orarul şi condiţiile de desfăşurare a activităţilor, precum şi anumite interdicţii.
În schimb, Curtea de Apel a apreciat că e suficientă supravegherea tânărului pe o durată de 2 luni. Mult mai blândă, această măsură presupune că inculpatul își urmează programul obişnuit de educare sau formare profesională, fiind doar controlat şi îndrumat de consilierii de probațiune.
Sursa: BIHON.RO
Trimite articolul
XAgresivitatea din scoli si bullying-ul trebuie eliminate