Ministerul Educației și Cercetării a emis un ordin prin care elevii din clasele primare sunt excluși de la participarea la olimpiadele și concursurile școlare naționale pentru anul școlar 2024-2025. Conform acestui ordin, competițiile sunt destinate exclusiv elevilor din învățământul secundar (clasele V – XII/XIII).
Această decizie marchează o premieră, fiind prima dată când elevilor din ciclul primar li se interzice participarea la astfel de competiții printr-un ordin de ministru. Ordinul este și primul semnat de ministrul Daniel David.
„Art. 2 – Competițiile școlare aprobate prin prezentul ordin se organizează doar pentru elevii din învățământul secundar și în conformitate cu Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare, aprobată prin O.M.E.C.T.S. nr. 3035/2012, cu modificările și completările ulterioare”, este scris în ordin.
În februarie 2024, Ministerul Educației a mai cerut profesorilor să modifice regulamentele concursurilor școlare la nivel județean, regional sau național, astfel încât elevii claselor primare să nu poată avansa la etapele superioare.
Este important de menționat că în legea educației 198/2023, nu apar restricții legate de vârstă sau alte criterii, în schimb este încurajată participarea elevilor la cât mai multe activități.
„Beneficiarii sistemului de învățământ (adică elevii), au j) dreptul de a decide, în funcție de vârsta beneficiarului primar, privind disciplinele din CDEOȘ, tipul și forma de învățământ pe care le va urma, de a participa la concursuri școlare, olimpiade și alte activități extrașcolare organizate de unitatea de învățământ preuniversitar sau unitățile de educație extrașcolară, precum și de a participa la programele de pregătire suplimentară organizate în cadrul unității de învățământ”, scrie la articolul 106 din lege.
Articolul 1, alineatul 2, din legea educației 198/2023 mai spune că:
„Misiunea învățământului preuniversitar este aceea de asigurare a condițiilor și a cadrului necesar pentru atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui beneficiar primar al educației, atât din punct de vedere cognitiv, socioemoțional, profesional, civic, cât și în domeniul antreprenoriatului, astfel încât acesta să participe activ și creativ la dezvoltarea societății, având sentimentul apartenenței naționale și europene.”
Ministrul Educației, Daniel David, a oferit o explicație cu privire la noua măsură, în urma reacțiilor primite.
„Participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie.
(…) Așadar, hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie), dar lăsând școlilor posibilitatea să facă comparații responsabile și voluntare prin concursuri locale/regionale/naționale ce pot intra într-un portofoliu educațional extins”, a declarat ministrul Daniel David.
Citiți principiile noastre de moderare aici!