Este imperios necesar, pentru asigurarea sănătății publice și a sănătății individuale a pacientului, să existe mecanisme de verificare a suplimentelor alimentare pe piața farmaceutică și de monitorizare a publicității acestora, spune asociația, care atenționează în legătură cu publicitatea excesivă în jurul suplimentelor care induc ideea excesului alimentar și cere o reglementare mai strictă a cadrului legislativ privind suplimentele alimentare.
Un comunicat al asociației spune că ecranele televizoarelor și undele radiourilor sunt saturate în această perioadă de reclame care promit rezolvarea disconfortului gastric, abdominal și protecția ficatului în perioada sărbătorilor de iarnă. Majoritatea funcționează într-o ecuație logică simplă: faci un exces alimentar, iar ulterior suplimentul X te va ajuta să îți revii și să intri din nou în hora excesului alimentar. Reclamele care îndeamnă persoanele (inclusiv cele care au probleme gastrice) la exces alimentar sunt din ce în ce mai agresive și insinuează faptul că pastilele vor rezolva problemele de sănătate care apar ulterior.
„Ca profesioniști în domeniul medicamentului, care suntem în contact direct în fiecare zi cu pacienții noștri, suntem obligați moral să luăm atitudine față de aceste reclame la produse care vizează simptome gastrice și care până la urmă pun în pericol populația prin mesajul pe care îl transmit. În mod general, reclamele la produse pentru îngrijirea sănătății, în special suplimente alimentare, acaparează mult prea mult spațiul media, iar acest lucru duce la un consum crescut de medicamente, de cele mai multe ori fără o recomandare medicală sau a farmacistului. Ne arătăm public îngrijorarea față de modul în care evoluează publicitatea la produse pentru îngrijirea sănătății și de faptul că nu există un control vizibil asupra acestor reclame din partea autorităților”, a declarat farm. Cristina Pavel, președinte Asociația Farmaciilor Independente Ethica.
Asociația spune că suplimentele alimentare sunt produse cu un control minimal și fără studii clinice care să demonstreze efecte benefice asupra sănătății, ele fiind considerate un adjuvant nutrițional. Din cauza faptului că sunt foarte accesibile și a publicității abundente, pacienții le utilizează uneori în exces sau înlocuiesc anumite medicamente cu aceste suplimente, fapt extrem de grav pentru persoanele cu boli cronice. Populația se raportează la suplimente alimentare ca fiind „produse naturale”, fără a ține cont de faptul că inclusiv extractele din plante trec printr-un proces chimic pentru a putea fi utilizate în pastile.
Deși în anul 2021 Parlamentul României a adoptat o nouă lege privind suplimentele alimentare, în care sunt prevăzute inclusiv aspecte privind publicitatea, normele de aplicare a acestei legi, care trebuie să detalieze modul în care se avizează reclamele, nu au fost încă adoptate, după mai mult de un an și jumătate. Practic, în acest moment, nu există un cadru normativ cu adevărat aplicabil și bine stabilit pentru aceste suplimentele alimentare.
În etichetarea, prezentarea și în comunicările comerciale referitoare la suplimentele alimentare, adresate consumatorilor și profesioniștilor din domeniul sănătății, este interzisă atribuirea proprietăților de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane sau referirea la asemenea proprietăți.
Din păcate, deși suplimentele alimentare, exact cum le spune și denumirea, sunt produse care completează regimul alimentar, și nu medicamente care tratează anumite boli, mult prea multe reclame lasă să se înțeleagă faptul că aceste produse ar avea atribute de prevenire sau tratare.
Lipsa de reglementare și lipsa de monitorizare și verificare propriu-zise, corelate cu publicitatea excesivă, îndeamnă pacientul la automedicație și un consum crescut de suplimente alimentare și alte produse medicamentoase. Mai mult, suplimentele alimentare pot fi găsite în supermarketuri, în benzinării și chiar în magazine de construcții, fiind extraordinar de accesibile oricărei persoane.
În tot acest context, lipsește cel mai important element atunci când este vorba despre produse medicamentoase: consilierea farmacistului, care poate îndruma pacientul dacă are sau nu nevoie de respectivul produs, dacă este potrivit pentru simptomatologia prezentată și dacă interacționează sau nu cu un tratament deja existent al pacientului.
„Sunt anumite reclame care chiar utilizează profesia de farmacist pentru a întări eficiența unui anumit produs, afirmând că este recomandat de farmacist. Dorim să ne distanțăm de o astfel de practică – farmacistul etic recomandă produse pacientului doar după ce are mai multe informații despre problemele pe care le acuză acesta, doar dacă are într-adevăr nevoie și într-o schemă de administrare personalizată. A utiliza recomandarea farmacistului pentru a promova anumite produse aduce un prejudiciu de imagine acestei profesii, cu care noi nu putem fi de acord”, a mai subliniat farm. Cristina Pavel, președinte AFIE.
sursa: Mediafax
Trimite articolul
Xcata reclama se face pt aceste produse …. ce sa mai zic
peste tot in mass media gasesti ”recomandari” luati 2 ca primiti trei luati doua ca transportul e gratuit sau te miri ce se mai spune
Ar trebui interzise in mass media medicamentele de ori ce fel. Reclamele sa fie trimise medicilor specialisti si medicilor de familie care sa le recomande sau nu.Nu asa la gramada Pacientul daca le ia asa dupa cum aude la TV ca -s bune, habar nu are daca le poate consuma nestiind reactiile adverse fata de comorbiditatile ce le are el. Clar?
PS
de ex. medicii si farmacistii spun ca vitaminele din grupa ”B” sunt interzise in cazuri oncologice si pacientul le ia fara sa stie asta vazand doar reclama. in mass media .!!!!!!!!!!!!!!!
li se face reclama dar se spune cam asa ”citit cu atentie prospectul” de ce?
Un client care are tot felul de comorbiditati de care stie sau NU STIE ca le are le cumpără si le consuma . Bravo !
Cele doua postari sunt de o prostie imensa……realitatea este ca aceste medicamente homeopate sunt foarte bune, dar trebuie luate timp indelungat! Sa-mi spuna mie dr.cardiolog de pilda, ca paducelul nu face bine la inima ,ca il scuip in ochi! La facultatile de medicina lui peshte-prajit, nu se acorda nici o atentie la homeopatie, desi in USA, China etc. se predau ca disciplina! Cand intrebi un doctorash din asta , zambeste dispretuitor si iti bspune ca nu te ajuta cu nimic…..dar acum 150 de ani, cand nu erau medicamentele sintetice, lumea se trata cu medicii naturisti, cu succes! Cat priveste farmacistii, astia sunt nervosi ca desi au marit preturile la medicamentele sintetice, au scazut vanzarile si acum vor sa scoata de pe piata de vanzari, farmaciile homeopate! Deci?! Made in Rroumenica tziganeasca….