Autoritatea Electorală Permanentă urmează să publice un ghid al finanțării campaniei electorale pentru aceste alegeri.
‘Mai există o prevedere nouă față de alegerile prezidențiale din 2024 și anume măsuri privind derularea campaniei electorale și realizarea publicității politice în condiții de transparență. Concret, pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru președintele României din anul 2025, actorii politici asigură publicarea împreună cu fiecare material publicitar politic a următoarelor informații: o indicație că este vorba despre un material publicitar politic, identitatea sponsorului materialului publicitar politic respectiv, adică numele, adresă de email și, dacă este publică, o adresă poștală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică adresa la care acesta își are sediul’, a precizat Constantin, după ședința de Guvern.
El a adăugat că pe aceste materiale publicitare politice mai trebuie menționat, după caz, că ‘au făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public țintă sau de distribuire a materialelor publicitare’.
‘E vorba de acei algoritmi calibrați în funcție de interesul unui diseminator de mesaje – se întâmplă în marketing în scop comercial de ani buni de zile – să fie țintită și o anumită categorie socio-profesională din cadrul corpului de cetățeni cu drept de vot. Ei bine, dacă există o astfel de prelucrare, acest lucru trebuie precizat odată cu difuzarea materialului respectiv. De asemenea, este obligatorie o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sumele permise de Legea 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată cu modificările și completările ulterioare’, a completat Mihai Constantin.
Potrivit acestuia, ‘după caz, mai trebuie făcută o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau a unei promovări electorale plătite’.
‘Aceste dispoziții se aplică și pentru orice promovare, distribuire, postare sau editarea unor materiale publicate politic pe platforme online, pe platforme online foarte mari, pe motoare de căutare online sau alte rețele de socializare. (…) Detalierea modului de promovare, distribuire, postare sau editare a materialelor publicitare politice se vor stabili prin hotărârile subsecvente emise de Autoritatea Electorală Permanentă și se vor regăsi centralizate într-un ghid al finanțării campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale ale României din anul 2025, care va fi publicat în timp util’, a explicat purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Încălcarea acestor dispoziții constituie contravenție dacă fapta nu a fost săvârșită astfel încât să fie considerată potrivit legii infracțiune. Contravenția se sancționează cu o amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei, a menționat el.
‘Există în derulare și va fi reglat mai intens în această perioadă electorală și un mecanism de monitorizare a materialelor care vor fi publicate pe rețelele sociale. Aceste sesizări, care pot veni și din afara sistemului de monitorizare, aceste petiții, aceste reclamații trebuie depuse la Biroul Electoral Central și ele trebuie sesizate și puse pe circuit imediat pentru a fi verificate prin instrumente specifice de securitate cibernetică, dacă este cazul’, a transmis Constantin.
Guvernul a precizat, într-un comunicat, că ‘la alegerile pentru Președintele României din anul 2025 este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat’.
‘Birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate vor redirecționa de îndată Biroului Electoral Central, prin intermediul poștei electronice, plângerile adresate acestora cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari (în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900). Deciziile Biroului Electoral Central prin care sunt admise plângerile și deciziile birourilor electorale județene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București și ale biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate prin care sunt admise plângerile privind campania electorală online reprezintă ordine de a acționa împotriva conținutului ilegal în sensul Regulamentului privind serviciile digitale’, a mai arătat sursa citată.
Deciziile BEC se vor comunica de îndată Autorității Electorale Permanente în vederea transmiterii către platformele online foarte mari (în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900), sub sancțiunea plății unei amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de cinci ore de la notificarea AEP, nu elimină materialul publicitar în cauză.
Deciziile Biroului Electoral Central pot fi contestate la Curtea de Apel București, în termen de 48 de ore de la afișarea acestora pe pagina de internet a BEC, mai precizează Executivul.
Guvernul a aprobat, joi, ca alegerile prezidențiale să aibă loc pe 4 mai, urmând ca perioada electorală să înceapă în 18 februarie.
Sursa: AGERPRES
Citiți principiile noastre de moderare aici!