Regulile de circulație din sensul giratoriu, un subiect dezbătut intens de șoferi, instructori auto, chiar și de polițiști, interpretate diferit de magistrații din țară, au fost modificate, noua reglementare fiind publicată vineri în Monitorul Oficial, scrie Bihon.ro.
Octavian Perțea, polițistul vlogger, a explicat într-un filmuleț postat pe YouTube, ce presupune modificarea legislativă, dar a punctat și câteva neclarități care ar putea cauza probleme șoferilor.
Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro infrastructură, salută schimbarea. Nu pentru că ar fi cea mai bună soluție, dar pentru că nu mai lasă loc de interpretări.
„Legea spune clar că trebuie să dai prioritate. Codul rutier spune așa, când schimbi direcția de mers dai prioritate. Asta, în girație era interpretabil și au apărut foarte multe culpe comune pentru că putea să fie interpretat că cel care vine de pe banda doi, adică din centrul girației, are prioritate, chiar dacă schimbă banda. Iar reglementarea asta clarifică că trebuie să dai prioritate când schimbi banda. Asta ce înseamnăm, că nu mai ai prioritate când ieși din sensul giratoriu, trebuie să te asiguri că pe banda unu nu e nimic și trebuie să semnalizezi, ceea ce nu era obligatoriu până acum. E bine că nu mai e neclar. Hai să avem o structură clară și să nu ne mai bușim”, crede Ionuț Ciurea.
Acesta crede că va dura ceva timp până lumea va înțelege noua reglementare și va urma o perioadă de adaptare.
„Nu ar strica o campanie rapidă de mediatizare”, subliniază acesta. El spune însă că nouă reglementare ar trebuit să „reducă accidentele” din girații.
În Oradea există 62 de sensuri giratorii și 3 sensuri provizorii menite să asigure fluența traficului pe perioada desfășurării lucrărilor în Centrul Civic.
Prin HG 130/2023 pentru modificarea și completarea OUG nr.195 din 12 decembrie 2002 (republicată) privind circulația pe drumurile publice, modul în care ne încadrăm în sens se schimbă complet.
Articolul cu noile modificări sună astfel: „În cazul intersecțiilor cu sens giratoriu, conducătorii de vehicule trebuie să respecte regulile privind circulația pe benzi, având obligația să semnalizeze din timp părăsirea intersecției și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlați participanți la trafic.”
Polițistul vlogger Octavian Perțea a explicat, într-un filmuleț postat pe canalul de YouTube, în ce constau schimbările.
„Legiuitorul vine și schimbă tot ce era prevăzut până acuma și spune că există benzi, apare termenul de benzi și cel care schimbă banda, adică trece peste marcaj, este obligat să semnalizeze și să se asigure, iar în caz de accident de circulație va fi vinovat”, explică Perțea.
El spune că legiuitorul „a schimbat răul” și că de acum înainte „cine trece peste marcaj este vinovat și nu mai există loc de interpretări”.
„Nici mie nu îmi convenea să mă duc de la Oradea la București și la Oradea eram eu vinovat, la Cluj era celălalt vinovat, la Sibiu eram tot eu, și tot așa. Măcar acum știm un lucru clar”, spune polițistul.
„Urmează să vedem în timp, peste doi trei ani, dacă va crește numărul accidentelor de circulație produse în sensul giratoriu, dacă o să crească ambuteiajele, dacă este mai bună legea nouă sau legea veche”, concluzionează omul legii.
Neclarități
Polițistul are și câteva neclarități, în privința modificărilor legislative.
„Eu în continuare susțin că traiectoriile autovehiculelor să nu se intersecteze, dar cine eu sunt eu să contrazic legiutorul”, este de părere Octavian Totodată, acesta subliniază faptul că „legiutorul nu a abrogat articolul 109 din aceeași lege, care spune că marcajele la intrarea în intersecție sunt obligatorii, asta este o nelămurire pe care o am eu deocamdată, de ce ținem cont, de săgeți sau de benzi”. Mai mult, polițistul susține că legea nu clarifică nici unde începe sensul giratoriu.
Chestionat de Jurna bihorean, instructorul auto Constantin Niță susține că modificarea va aduce și mai multe probleme circulației în sensul giratoriu și că ar putea produce ambuteiaje.
„Lucrurile ar trebui reglementate cumva, nu cred că aceste modificări vor fluidiza traficul pentru că toți vor merge pe banda unu. Vor zice că de ce să meargă pe altă bandă, pentru că trebuie să dea prioritate celor care circulă pe banda unu și de ce să intre pe banda doi și că se blochează în sens”, a explicat instructorul.
El crede că „legislația anterioară era mai ok, doar că era interpretabilă”.
Modul în care a fost reglementată circulația în sensul giratoriu a iscat dezbateri aprinse și interpretări de-a lungul timpului. „(…) subiectul circulației prin girații este unul foarte serios și complicat care generează multă confuzie, fiind o enigmă totală pentru numeroși șoferi autohtoni.
Dovadă stau numeroasele incidente, de la simple înjurături la tamponări care-ți bagă mașina în service o lună și pe tine în spital, ajunse deseori în instanțele de judecată. Prea mulți șoferi nu știu cum să se încadreze și, dacă e nevoie, când și cui să acorde prioritate la intrarea, schimbarea benzii (în girațiile cu două sau mai multe benzi) și părăsirea sensului giratoriu.
S-au consumat râuri de cerneală pe problematica aceasta și nu ar strica să vedem mai repede adoptarea noii inițiative legislative care ar trebui să nu mai lase loc de interpretări și culpe comune. Plus niște instructori auto care-și învață corect elevii și polițiști care știu să aplice legea”, au scris cei de la Asociația Pro Infrastructură într-o postare pe Facebook din 2 ianuarie.
Trimite articolul
Xdar ce ne facem cu cei care inca cred ca daca semnalizeaza au prioritate?e plin de nebuni care iti spun ca de ce nu le cedezi trecerea ca au semnalizat?
Treaba e simpla. Cind intri in giratoriu, este interzis sa semnalizezi, cind iesi dins sens esti obligat sa semnalizezi. Functioneaza in tot vestul, numai in Romanica vezi tembeli care intra in sens si semnalizeaza la stinga.
-
Si ce te incurca pe tine ca semnalizeaza stanga? Daca la a treia iesire sta un tir nu il ajuta? Macar vede ce naibii faci, ala pana se pune in miscare dureaza o saptamana. pe aia de ies din sens si nu semnalizeaza nu-i vezi?
-
Corect , aceștia sunt “șoferii ” din România, școliți de instructori precum Perțea, știu că este polițist, care aplică legile după cum le sună lor bine nu după cum sunt scrise.
-
Boss, dacă schimbi direcția la stânga sau te întorci, semnalizezi la stânga și apoi la ieșirea din sens la dreapta. dacă mergi înainte, deci nu schimbi direcția, nu semnalizezi și apoi semnalizezi la ieșire. dacă schimbi direcția la dreapta semnalizezi din start la dreapta. Schimbarea de direcție se semnalizează.
-
Semnalizarea stanga cand intri intr-un sens giratoriu, eta obligatorie in urmă cu 15-20 de ani. Daca nu semnalizai, picai orașul.
Se poate si fara jigniri.
e buna modificarea, cu CONDITIA ca sa fie marcate clar benzile in sensul giratoriu
-
Așa e, se mai lămuresc puțin lucrurile, apare termenul de benzi în sensul giratorii ceea ce nu era până acum chiar dacă apăreau marcaje orientative, nu erau benzi. Apărând termenul de benzi ești obligat să semnalizezi schimbarea benzii și să te asiguri.
Acest domn politist stie ce vorbeste? Asa era si pana acum, cel de pe banda doi trebuia sa dea prioritate daca vroia sa iasa din sens celui de pe banda unu. Cel putin eu asa am invatat cand am luat permisul. Fereasca sfantu sa dai de unu ca asta la control, te pune pe drumuri degeaba.
Bine, bine …dar până la urmă cine are prioritate la Intim? cei care vin de pe Șaguna și intră în sensul giratoriu sau cei care vin de pe Mărășești?
-
Cei care vin de pe Saguna întra primii în sensul giratoriu. Fiind deja în sens, au prioritate fata de cei care vin de pe Mărășești.
-
Cei care vin de pe Saguna si au intrat deja in sens.
-
Dupa cum e intersectia ( sensul giratoriu ) ala de pe saguna e deja in sens fata de cel de pe marasesti, adica are prioritate. Tu daca vii de pe marasesti ii cedezi celui de pe saguna. Oricum acolo merge pe mica intelegere sau pe tupeu
După noua lege, n-am să mai circul veci pe banda 2. Totdeauna pe banda 1, că de acolo am prioritate în orice situație.
Dacă vreau să întorc, intru în sensul giratoriu din banda 1 și ies la ieșirea nr. 4, că așa-mi permite legea.
Cine m-a lovit, îmi repară mașina. Simplu.
-
Si inainte era la fel doar ca ni era specificat clar. Daca e sens giratoriu cu o banda nu ai probleme, daca e sens giratoriu cu 2 benzi clar ca daca schimbi banda si faci poc esti de vina..ca achimbi 1 cu 2 sau 2 cu 1 tot de vina esti pr neasigurare la schimbarea benzii. Daca intra 2 deodata in sens..unu pe b1 unu pe b2..si ala de pe b2 vrea sa iasa din sens..tre sa se asigure la schimbarea benzi…oare era asa greu? 🙂
-
Nu e chiar adevărat, trebuie să te încadrezi pe banda corespunzătoare pentru direcția în care urmează să mergi înainte de intrarea în sens, ai grijă să nu pici tu de fraier și să-ți repari singur mașina 🙂
Acest Perțea este unul dintre polițiștii care debitează numai tâmpenii .
Și până acum tot așa trebuia să circului în giratorii, numai că individul considera ca trebuie circulat după “legea ” lui.
Când am văzut “explicațiile ” despre cum se circulă în giratorii, explicații pe care le ridicase pe YouTube,cu schițe, etc,am crezut că văd postarea unui tâmpit.
Dacă acest individ te prinde în trafic este jale, după câtă circulație știe, de aia tip “așa vrea mușchiul meu “.
Inovatie euoropeana idioata, nu am vazut nici un sent gitatoriu la noi, si semnalizezi numa sa-i ajuti pe altii, nu ca timpmitu in mijocu cimpului. Puneti in frast si voi doua semafoare s i nu aveti problem de genu asta
TEORIA CA TEORIA, PRACTICA…..vezi HG 130 din 15.02.2023
1. Intersecție cu sens giratoriu = intersecție dirijată, semnalizată ca atare, prevăzută cu una sau mai multe benzi de circulație, în care circulația se desfășoară într-o singură direcție în jurul unei zone centrale.
Deci, înainte de a intra, e obligatoriu să ne încadrăm funcție de direcția de deplasare, respectiv pe banda 1 pentru dreapta sau înainte și pe banda 2 pentru stânga, înainte sau întoarcere.
2. În cazul intersecțiilor cu sens giratoriu, conducătorii de vehicule trebuie să respecte regulile privind circulația pe benzi, având obligația să semnalizeze din timp părăsirea intersecției și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.
Deci, pe banda 1 (noi ne aflăm pe banda 2) se poate afla doar cel care pătrunde din aceeași intrare fie simultan fie mai devreme fie mai târziu și acesta n-are cum să se întâlnească cu cel de pe banda 2…….și atunci cui să mai cedeze prioritatea cel care părăsește sensul giratoriu de pe banda 2 ? (vezi paragraful din CR-singurul, cu referire la sensul giratoriu)