De miercuri, 16 martie, intră în vigoare noi reguli pentru restaurante, localuri, fast-food-uri sau cantine. Acestea vor trebui să schimbe meniurile și să prezinte informații detaliate – cum ar fi conținutul caloric, nr. de E-uri, posibili alergeni etc. – despre fiecare preparat.
Inițial, regulile, stabilite printr-un ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), ar fi trebuit să intre în vigoare încă din decembrie 2022, însă aplicarea acestora a fost amânată până în primăvara acestui an, la solicitarea mai multor asociații patronale și federații.
Potrivit Ordinului nr. 201/2022 al președintelui ANPC, regulile au fost stabilite în conformitate cu Regulamentul UE 1169/2011, care prevede că toate datele legate de ingredientele produselor alimentare și valorile lor nutriționale trebuie prezentate inclusiv în locațiile de alimentație publică.
Noile meniuri vor oferi informații despre tipul și cantitatea ingredientelor care depășesc 20 de grame în produsul finit și vor afișa declarația nutrițională și a aditivilor utilizați (informații despre valoarea energetică și cantitățile de grăsimi, de acizi grași saturați, de zaharuri și de sare).
Informațiile trebuie să apară într-un loc vizibil, ușor accesibil, și nu trebuie să fie ascunse de alte înscrisuri sau fotografii.
„Consider şi acum necesar ca pentru ciorba de perișoare să ne fie comunicate toate informațiile de care cu siguranță avem nevoie, cum ar fi din ce carne sunt făcute perișoarele, existând variante din ce în ce mai multe. În curând, pot să fie făcute şi din greieri, dar măcar să ştim acest lucru.
De asemenea, trebuie să luăm în calcul că mulţi operatori economici servesc, astăzi, produse similare ca aspect şi ca gust produselor cu care suntem familiarizaţi, în sensul utilizării cremelor vegetale pe bază de ulei de palmier în locul smântânii sau a unor produse similare cu brânza feta, ca aspect şi ca textură, în condiţiile în care şi acestea sunt făcute cu puţin zer şi foarte multă grăsime de palmier.
Mă gândesc că dacă Dumnezeu voia ca noi, cei din spaţiul danubiano-carpato-pontic, să mâncăm grăsime de palmier, cu siguranţă am fi avut pe dealurile ţării noastre păduri destul de aglomerate cu astfel de copăcei”, a declarat Horia Constantinescu, șeful ANPC, citat de Agerpres.
Potrivit acestuia, restaurantele vor fi nevoite să explice din ce este făcut un produs pentru ca cei care vor să îl consume să ia o decizie în cunoștință de cauză.
Trimite articolul
XSalut aceasta masura..Sa nu uitati si de cofetarii !
O problema mai este cand ți se spune ca mâncarea e făcută cu carne de vita si când colo e porc. Dacă suni la opc sa vina imediat la local sa verifice acest lucru cu siguranță ar spune ca e greșit trecut în meniu. Ni se vând mizerii pe bani mulți. Rușine tuturor ce își bat joc de mâncarea pe care o vând și de-cei ce o consumă.
F bine . Cine nu respecta condițiile de igiena, rețetarul preparatului nu are decât să închidă. Eu obișnuiam sa mănânc un anumit sandwich la un local în zona teatrului de păpuși, ( compus din pâine, omletă, bacon, gogoșari și ceva toping) la un moment dat am primit doar pâinea și omletă la același preț. Am crezut ca bucătarul o fi uitat de restul ingredientelor si i-am atras atenția ca a uitat sa le pună. Răspunsul a fost ca nu mai are bacon, ogoșari și ce mai trebuia sa pună. Trebuia sa spună de la început, iar dacă totuși doream sa consum doar pâine cu omletă trebuia sa scadă prețul. Zilele trecute am trecut întâmplător prin fața sandwiceriei și bineînțeles nu mai funcționează de ceva vreme.
Controale mai dese pe la fast-food-uri! Am comandat într o zi meniul zilei la pachet cu ridicare din restaurant. ( calea aurel vlaicu) . Când am deschis capacul recipientului de plastic pt supa era mai puțin de jumătate din recipient. Am sunat la fast food și am întrebat ce cantitate de supa ar trebui sa fie în recipient, mi a spus ca 400 ml. Am luat un pahar gradat și am măsurat 400 ml de apa pe care i am turnat în recipient. Cantitatea a umplut recipientul, asta înseamnă că ei mi au vândut 200 ml de supa sau chiar mai puțin. Can i am sunat și le-am atras atenția mi au spus ca s a terminat felul acela de mâncare și doar atât a mai putut sa mi dea. Si-au cerut scuze dar pe mine ca și cosumator nu ma mulțumește atâta timp cât consider ca am plătit și am fost înșelat. O alta speță: servitutul la porție în Atrium mall fără sa se cântărească fiecare lingura ce o pune sau fiecare bucata de carne.