BUCUREŞTI. carVertical a lansat în România “Indexul de Transparenţă a pieţei auto”, care analizează tranzacţiile cu maşini rulate din Europa şi face un clasament al celor mai transparente pieţe auto second-hand.
Potrivit raportului, România ocupă locul 20 din cele 23 de ţări care au fost analizate în acest studiu carVertical şi are una dintre cele mai puţin transparente pieţe de maşini rulate din Europa. Una din cinci maşini rulate are kilometrajul dat înapoi, iar valoarea medie ştearsă de pe odometru este de aproximativ 50.000 de kilometri (48.090 kilometri). Aceasta înseamnă că un cumpărător nu doar că poate plăti în exces pentru un vehicul dar, pe baza înregistrărilor false, poate avea probleme şi cu planificarea reviziilor.
Mai mult de două treimi din parcul auto de maşini rulate sunt din import (67,19%), iar peste jumătate dintre autovehicule sunt avariate (57,03%). Majoritatea ţărilor care oferă mai puţină transparenţă au o medie scăzută a valorii daunelor şi România nu face excepţie, ocupând locul 4 în clasament cu 2,938 euro.
În schimb, România se prezintă mai bine la vârsta parcului auto second-hand. Maşinile rulate au o vechime puţin mai mare de 9 ani (9,19 ani), ocupând locul 9 din 23 în clasamentul pieţelor auto europene analizate de Indexul de Transparenţă a pieţei auto.
Cea mai puţin transparentă piaţă a maşinilor second-hand se află în Letonia, cu un scor al indicelui de transparenţă de -142,7 puncte. Aici, aproximativ un sfert (23,6% %) dintre autovehicule au kilometrajul dat înapoi, iar valoarea medie este de aproape 47,500 km. Clasamentul este urmat de Ucraina ( minus 141,9 puncte), Lituania (minus 108,4 puncte) şi România ( minus 100,8 puncte).
Ucraina este campioana importurilor de maşini – peste 80% dintre vehiculele din această ţară ajung din străinătate. Letonia (75,5%), România (67,2%) şi Lituania (75,3%) nu sunt nici ele foarte mult în urmă. Multe maşini din Europa de Vest vin deteriorate, pentru ca mai apoi să fie reparate şi vândute ca noi. De aceea procentul de maşini avariate în Europa de Est este foarte mare. În Lituania, 59% dintre vehicule sunt avariate, în Letonia – 57,5%, iar în Ucraina – 46,7%.
“Cumpărarea unei maşini second-hand din Letonia, Lituania, Ucraina sau România este riscantă, având în vedere că sunt pieţe cu cele mai mari importuri auto. Aici se află cele mai multe autovehicule fraudate prin derularea odometrului sau ascunderea daunelor. O pondere considerabil mai mare a importurilor de maşini second-hand este unul dintre motivele-cheie pentru care ţările din Est sunt mult mai afectate de fraudă. Importurile cresc în mod direct procentajul de maşini cu kilometrajul dat înapoi, iar urmărirea unor astfel de infracţiuni necesită mult efort, în special atunci când vine vorba despre tranzacţii internaţionale”, explică Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.
Conform analizei realizate de carVertical, piaţa maşinilor second-hand din Vestul Europei se bucură de mai multă transparenţă decât cea din Europa de Est.
Primul loc îl ocupă Marea Britanie, cu cel mai mare indice al transparenţei, de 126 de puncte. Dintre maşinile verificate prin intermediul platformei carVertical, 14,5% aveau kilometrajul dat înapoi şi doar 21% dintre acestea au suferit avarii la un moment dat. Totodată, Marea Britanie are şi cel mai mic procentaj de maşini importate – 10,7%.
Germania ocupă locul doi, cu un indice de transparenţă de 96,8, fiind urmată îndeaproape de Italia (90,8) şi Franţa (79,9). În Franţa sunt aplicate cele mai mari amenzi pentru fraudarea odometrului – de zece ori mai mari decât în celelalte ţări vestice. Acest lucru are ca rezultat un număr mai mic de maşini second-hand cu kilometraje date înapoi – 9,6%.
Croaţia, Cehia, Ungaria şi Slovacia sunt clasate la mijlocul Indexului de Transparenţă a pieţei auto realizat de către carVertical. Deşi nu au un scor ridicat în ceea ce priveşte derularea odometrului, aceste ţări au un volum mai mare al importurilor de maşini second-hand şi un procent la fel de mare al maşinilor avariate.
Dacă în Croaţia, procentul de vehicule cu kilometrajul dat înapoi este unul dintre cele mai scăzute (10,3%), această ţară are un procent semnificativ de maşini importate (69,3%), iar 56,4% dintre vehicule sunt avariate. Urmează Slovacia, cu 58,5% maşini importate şi Ungaria (52,6%).
În Cehia, jumătate dintre maşinile la mâna a doua sunt importate din străinătate. 51,6% dintre acestea sunt avariate, iar 11,4% au kilometrajul dat înapoi.
Indexul de Transparenţă a pieţei auto a fost realizat pe un eşantion de 23 de ţări din Europa şi SUA, pe o perioadă de 12 luni. Cercetarea se bazează pe date din rapoartele reale ale maşinilor cumpărate de către clienţii carVertical şi a avut la bază şase mari criterii:
-Procentajul maşinilor cu kilometrajul dat înapoi;
-Valoarea medie a kilometrilor şterşi de pe odometru;
-Procentajul maşinilor avariate;
-Media valorii daunelor;
-Procentajul de maşini second-hand importate;
-Vârsta medie a maşinilor verificate.
Belgia ocupă locul unu pentru cel mai mic procent al maşinilor cu odometrul modificat – 9,01%. Raportat la valoarea medie a kilometrajului dat înapoi, Marea Britanie conduce clasamentul cu 29,555 km, unde au loc şi cele mai puţine importuri (10,73%). Din punct de vedere al procentului maşinilor avariate, Italia este cea mai puţin afectată – 16,62%, iar valoarea medie a daunelor se resimte cel mai puţin în Ungaria (2,638 euro), se precizează în comunicat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!