Raportul anual realizat de Comisia Europeană arată progresele sau regresele țărilor din Uniunea Europeană, în funcție de anumite obiective stabilite privind educația și formarea. Aceste obiective comune trebuie atinse până în 2030.
Țintele Uniunii Europene vizează următorii indicatori:
- Participarea la educație timpurie (ținta UE pentru 2030: 96% în 2030)
- Rata elevilor de clasa a VIII-a cu competențe digitale scăzute (ținta UE: <5%)
- Tineri cu vârsta de 15 ani cu competențe scăzute la citire, matematică, științe – PISA (ținta UE: sub 15% în 2030)
- Părăsirea timpurie a sistemului de educație și formare pentru populația de 18-24 de ani (ținta UE: <9% în 2030)
- Expunerea absolvenților de învățământ profesional la învățarea la locul de muncă (ținta UE: >60% în 2025)
- Absolvirea învățământului terțiar în rândul persoanelor de 25-34 de ani (ținta UE: >45% în 2030)
- Participarea adulților la activități de învățare (ținta UE: >45% în 2025)
Totuși, conform raportului, România nu doar că se află departe de aceste ținte, dar și trage în jos media europeană.
Pentru indicatorul care face referire la participarea la educația timpurie (învățământ preșcolar), media în România este de 74,8%, mai mică decât cea la nivelul UE care este de 93,1%. Media pe țară este mai mică și în comparație cu cea de anul trecut, dar și cu cea de acum 10 ani. Procentul plasează România pe penultimul loc, depășind doar Grecia.
Raportul mai arată că elevii români de clasa a VIII-a au obținut cele mai slabe scoruri la competențe digitale din Europa, în urma testării internaționale ICILS 2023. 44% dintre elevii români au avut scoruri sub nivelul 1, care este cel mai scăzut, și 0% dintre elevi au avut rezultate de nivelul 4, de performanță avansată.
Indicatorul care face referire la elevii de 15 ani cu competențe scăzute la citire, matematică și științe ia în calcul rezultatele testelor PISA din 2022, iar procentele arată astfel:
• 41,7% dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la citire, față de o medie europeană de 26,2%. Media românească este mai mare decât cea înregistrată la PISA 2018 – 40,8%
• 48,6% dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la matematică, față de o medie europeană de 29,5%. Media românească este mai mare decât cea înregistrată la PISA 2018 – 46,6%
• 44% dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la științe, față de o medie europeană de 24,2%. Media românească este cu puțin mai mare decât cea înregistrată la PISA 2018 – 43,9%.
Rata de părăsire timpurie a școlii în rândul tinerilor de 18-24 de ani a avut în 2023 o medie de 16,6%, care poziționează România pe ultimul loc din UE. Media europeană este de 9,5%, iar rata Croației, care se află pe prima poziție, este de 2%.
Suntem pe ultimul loc și la indicatorul expunerii absolvenților programelor de educație și formare profesională la învățare la locul de muncă. În România, doar 8,1% dintre absolvenți au fost expuși, media europeană fiind de 64,5%.
Un alt indicator este legat de tinerii de 24-34 de ani care sunt absolvenți de studii superioare. Doar 22,5% dintre tinerii români din această categorie de vârstă au absolvit studii universitare, media europeană fiind de 43,1%.
Sursa: Tion.ro
Trimite articolul
XAcesta este rezultatul PNL, că a avut timp să facă ceva, însă nu i-a păsat de învățământ și de educație. Votați-i in continuare!