În Anexa 2 la HG 668/2020 se precizează: “purtarea măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, este obligatorie pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, prezente în spaţiile publice deschise, cum ar fi pieţele, târgurile, zonele de aşteptare (staţii de autobuz, peroane şi altele asemenea), falezele, zonele în care se desfăşoară serbări publice sau pelerinaje, exteriorul obiectivelor turistice, în anumite intervale orare, stabilite prin hotărâre a comitetului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă”.
Potrivit celei mai recente hotărâri a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă (Hotărârea 40), adoptată la 13 august, “programul de lucru cu publicul al operatorilor economici care desfăşoară activităţi în spaţii special destinate, dispuse în exteriorul clădirilor unde se desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, cum sunt terasele, cluburile, barurile şi alte asemenea, de la nivelul judeţelor Argeş, Braşov, Constanţa, Dâmboviţa, Ilfov, Prahova, Galaţi şi Municipiul Bucureşti, nu poate începe înainte de orele 06.00 şi nu poate depăşi orele 24.00, ultima comandă putând fi preluată cel târziu la orele 23.00”.
***
Starea de alertă pe teritoriul României a fost instituită la 18 mai 2020, prin Hotărârea de Guvern (HG) nr. 394/2020 privind instituirea stării de alertă, în contextul pandemiei de COVID-19. Potrivit acesteia, starea de alertă s-a instituit pe întreg teritoriul ţării, începând cu data de 18 mai 2020, pe o durată de 30 de zile. La 20 mai 2020, hotărârea de guvern a fost adoptată de Parlament.
Prin Hotărârea de Guvern nr. 476 din 16 iunie 2020, starea de alertă a fost prelungită pe întreg teritoriul ţării, cu încă 30 zile, începând cu data de 17 iunie 2020. De asemenea, Guvernul a adoptat, în şedinţa extraordinară din 15 iulie 2020, Hotărârea nr. 553 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României, începând cu 17 iulie 2020.
***
Starea de alertă în România este reglementată de două acte normative: OUG nr. 68 din 14 mai 2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu incidenţă în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă şi al protecţiei civile şi Legea nr. 55 din 15 mai 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Ordonanţa de Urgenţă nr. 68 din 14 mai 2020 prevede că starea de alertă este declarată de către Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă (CNSU), cu acordul prim-ministrului, pentru o perioadă maximă de 30 de zile, care poate fi prelungită pentru o perioadă care nu poate fi mai mare de 30 de zile.
Legea nr. 55 din 15 mai 2020 arată că starea de alertă se instituie de către Guvern, prin hotărâre, la propunerea ministrului afacerilor interne, şi nu poate depăşi 30 de zile. Starea de alertă se instituie pe întreg teritoriul ţării sau doar pe teritoriul unor unităţi administrativ-teritoriale, după caz. Când starea de alertă se instituie pe cel puţin jumătate din unităţile administrativ-teritoriale de pe teritoriul ţării, măsura are nevoie de acordul Parlamentului, conform Legii 55/2020.
Ambele acte normative – OUG 68/2020 şi Legea 55/2020 – aduc o serie de modificări OUG 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.
Condiţiile declarării şi prelungirii stării de alertă conform OUG 68/2020 şi Legii 55/2020
Starea de alertă reprezintă răspunsul la o situaţie de urgenţă de amploare şi intensitate deosebite, determinată de unul sau mai multe tipuri de risc, constând într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar, proporţionale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia şi necesare pentru prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor iminente la adresa vieţii, sănătăţii persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale şi culturale importante ori a proprietăţii (art. 4, indice 1 din OUG 68/2020 şi art. 2 din Legea 55/2020).
Starea de alertă se declară la nivel local, al municipiului Bucureşti, judeţean sau naţional, atunci când analiza factorilor de risc indică necesitatea amplificării răspunsului la o situaţie de urgenţă, pentru o perioadă limitată de timp, care nu poate fi mai mare de 30 de zile (art. 4, indice 2, alineat 1 din OUG 68/2020 şi art. 3, alineat 1 din Legea 55/2020).
Starea de alertă poate fi prelungită ori de câte ori analiza factorilor de risc indică necesitatea menţinerii răspunsului amplificat pentru o perioadă de timp suplimentară, care nu poate fi mai mare de 30 de zile. Starea de alertă încetează, înainte de împlinirea termenului pentru care a fost declarată ori prelungită, atunci când analiza factorilor de risc indică faptul că nu mai este necesară menţinerea unui răspuns amplificat (art 4, indice 2, alineatele 2 şi 3 din OUG 68/2020 şi art. 3, alienate 2 şi 3 din Legea 55/2020).
Factorii de risc enumeraţi de cele două acte normative sunt: amploarea situaţiei de urgenţă, respectiv manifestarea generalizată a tipului de risc la nivel local, judeţean sau naţional; intensitatea situaţiei de urgenţă, respectiv viteza de evoluţie, înregistrată sau prognozată, a fenomenelor distructive şi gradul de perturbare a stării de normalitate; insuficienţa şi/sau inadecvarea capabilităţilor de răspuns; densitatea demografică în zona afectată de tipul de risc; existenţa şi gradul de dezvoltare a infrastructurii adecvate gestionării tipului de risc (art. 4, indice 2, alineat 4 din OUG 68/2020 şi art. 3, alineat (4) din Legea 55/2020).
OUG 68/2020 prevede că, la declararea stării de alertă şi pe durata acesteia, comitetele pentru situaţii de urgenţă hotărăsc aplicarea uneia sau mai multor măsuri pentru creşterea capacităţii de răspuns, pentru asigurarea rezilienţei comunităţilor şi pentru diminuarea impactului tipului de risc (art. 4, indice 4). La 13 mai 2020, Curtea Constituţională a României a stabilit că măsurile pentru înlăturarea stării de forţă majoră sunt constituţionale, dacă nu afectează exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale şi că actul prin care se afectează drepturi şi libertăţi fundamentale trebuie să fie o lege, potrivit www.ccr.ro.
Printre măsurile privind creşterea capacităţii de răspuns enumerate de Legea 55/2020 se numără: restrângerea sau interzicerea organizării şi desfăşurării unor mitinguri, demonstraţii, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de întruniri, în spaţii deschise, precum şi a unor întruniri de natura activităţilor culturale, ştiinţifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spaţii închise; restrângerea sau interzicerea circulaţiei persoanelor şi vehiculelor în locurile sau intervalele orare stabilite; închiderea temporară a unor puncte de trecere a frontierei de stat; limitarea sau suspendarea pe durată determinată a activităţii unor instituţii sau operatori economici etc.
Declararea stării de alertă la nivel naţional conform OUG 68/2020 şi Legii 55/2020
Potrivit OUG 68/2020, starea de alertă la nivel naţional sau la nivelul mai multor judeţe este declarată de către CNSU, cu acordul primului-ministru. Tot CNSU este cel care declară prelungirea sau încetarea stării de alertă (art. 4, indice 3, alin. (3)).
Conform Legii 55/2020, starea de alertă se instituie de Guvern prin hotărâre, la propunerea ministrului afacerilor interne, şi nu poate depăşi 30 de zile. Starea de alertă se instituie pe întreg teritoriul ţării sau doar pe teritoriul unor unităţi administrativ-teritoriale, după caz. Când starea de alertă se instituie pe cel puţin jumătate din unităţile administrativ-teritoriale de pe teritoriul ţării, măsura se supune încuviinţării Parlamentului. Parlamentul se pronunţă în şedinţă comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului, în termen de 5 zile de la data solicitării de încuviinţare. Dacă Parlamentul respinge solicitarea de încuviinţare, starea de alertă încetează de îndată. Parlamentul poate încuviinţa măsura adoptată de Guvern integral sau cu modificări (art. 4, alienate 1,2, 3 şi 4 din Legea 55/2020).
Declararea stării de alertă la nivel judeţean sau local conform OUG 68/2020
La nivel judeţean, cel care declară starea de alertă la nivelul uneia sau mai multor localităţi din judeţ ori la nivelul întregului judeţ este Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, cu acordul ministrului afacerilor interne (art. 4, indice 3, alin. (2) din OUG 68/2020).
În mod similar, Comitetul Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă declară, cu acordul ministrului afacerilor interne, starea de alertă la nivelul municipiului Bucureşti, precum şi prelungirea sau încetarea acesteia (art. 4, indice 3, alin. (2) din OUG 68/2020).
La nivel local, starea de alertă este declarată de către Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă, cu acordul prefectului (art. 4, indice 3, alin. 1 din OUG 68/2020).
Hotărârile prin care se declară starea de alertă şi cele prin care se stabileşte aplicarea unor măsuri pe durata acestei stări pot fi atacate în instanţele de contencios-administrativ, mai prevede OUG 68/2020 (art. 42, alineat 3).
SURSA: AGERPRES
Trimite articolul
Xapa de ploaie odata ce nu se inchd terasde
Apa de ploaie odata ce nu se inchid strandurile terasele si toata HORECA!
-
inchidet-i toata nebunia de plaje stranduri si terase! Stat-i acasa si facet-i tocana rumunasilor.
ma ava drecu de handicapati ce dracu tot prelungiti atata cu tzaraita si prostiti lumea cum vreti voi , prelungiti pe 2 ani si gata, tot atata prelungire numai sa aveti cu ce iesi la TV
NOUA NORMALITAT. Obisnuitiva. Urmează ghetourile si tot restul.
Multumim domnului, presedinte, domnului prim ministru si guvernului pentru grija fata de tara. Multumim pentru tot ce faceti pentru noi cetatenii, daca nu ar fi domniile voastre nu stiu ce ar fi de noi.
Porcotani galbeni…..de ce taceti bre rumanilor?!
Nu prea înțeleg de ce ne mirăm. Toate țările aduc măsuri prin care se încearcă să se încetinească răspândirea virusului. Dar, un lucru să ne fie clar: nici un guvern din lume nu va reuși să obțină rezultate fără un ecou pozitiv și responsabil din partea cetățenilor. Problema este că, dacă nu reușesc să obțină rezultate cu ”frumosul”, vor obține cu ”urâtul”: carantinarea unor localități sau zone, sancțiuni tot mai aspre, și nu în ultimul rând vom simți pe piele proprie consecințele iresponsabilității noastre: ne putem pierde locul de muncă, și -poate cel mai grav- sănătatea sau chiar viața. Nu ar trebuie decât să respectăm regulile impuse de autorități (care nu de puține ori sunt și ele inconsecvente, sau neprofesioniste). Uneori chiar regulile de bun simț ar fi de ajuns, dar aici avem cele mai mari deficiențe.
-
Ghita, vezi ca se poate si invers,prin revolte populare sa fie alungati viermii de la guvernare. Si poporul poate carantina clasa politica la Jilava sau mai rau,la gard la Targoviste. Si clasa politica poate fi sanctionata cu frumosul adica prin vot sau cu uratul adica rangi, topoare, furci…
-
Ghiță, dacă îți e așa de frica stai în casă cu botniță pe fata. Nu mai iesi nici o data. Asteapta sa te salveze ,,masurile” guvernului.
-
Cred că nu ai citit cu atenție regulile de prevenire Covid.
Nu ți se cere să porți ”botniță”, ci o mască de protecție.
Nu ți se cere să stai în casă ci atunci când ieși să te protejezi, pentru a-i putea proteja și pe alții.
Măsurile guvernului din nici o țară nu vor salva populația, dacă această populație nu va ține cont de reguli.
Cei care au umblat prin Germania, Austria în această perioadă știu ce amende primeau acei oameni care nu respectau regulile prescrise de stat. Chiar în aceste zile scrie presa germană că o persoană, care nu a respectat carantinarea (deși era confirmată ca având Covid) a primit o amendă de 10.800 de Euro, și poate să se pregătească pentru închisoare….Asta vrem..?-
Si e vina oamenilor corecti care respecta tot sa indure tot fell de restrictii ca autoritatile nu-s in stare sa aplice CORECT legea si sa amendeze LEGAL pe cine trebuie ? Legea e stricta si la noi dar se aplica prost si apoi vin desteptii si dau vina pe judecatori ca le anuleaza amenzi si blameaza cetatenii per total pentru ca exista niste scelerati pe care nu-i controleaza cum trebuie nimeni. Vina majora tot a autoritatior e degeaba tot reorientati vina ca “romanii sunt asa si pe dincolo”. Iar daca in Germania a fost cineva amendat inseamna ca nu a respectat regulile deci nici acolo nu sunt numai sfinti. Sa aplice si aici legea corect, sa amendeze pe cine merita din plin si au sa se disciplineze si ceilalti de frica amenzilor cand vor vedea ca nu e de joaca. De ce se comporta romanii mult blamati corect inalte state? acolo nu mai e valabil ca “asa sunt romanii”? Afara autoritatile au credibilitate ca nu s-au facut de ras ca aici deci le respecta, asta e.
-
De acord cu cele scrise de #cugetdecinumairezist!
-
-
-
Si gunoaiele galbene mai vor voturi dupa mizeriile astea?
globalismul si Sorosismul va pune botnita.progresismul si BLM va duc la sclavie.