Sunt unul dintre cei care n-au vrut să-și ia permisul de conducere în momentul în care a făcut 18 ani, deși din clasa a noua fac zilnic naveta între Sântana și Arad. La început cu autobuzul supraaglomerat al Companiei de Transport Public, apoi cu „taximetriștii”, „pirații” sau cum vreți să le spuneți, iar mai târziu, din primul an de facultate, cu trenul, pentru că a fost gratis. După ce am terminat facultatea, am continuat să merg cu trenul și o fac și acum. În fiecare zi fac cel puțin un drum – fie dus, fie întors, cu trenul între Arad și Sântana. Așa că am văzut cum au circulat trenurile Regio Călători de pe rutele Arad-Brad, Arad-Gurahonț, dar și cele ale CFR-ului, de pe rutele Arad-Chișineu, Timișoara Nord-Oradea sau Timișoara Nord-Cluj-Napoca.
Am văzut și cum ruta Arad-Brad, o rută cu trenuri vechi și mizerabile, dar veșnic supraaglomerate, în care se stătea în picioare și în compartimentele destinate, oficial, transportului de bagaje. Dacă n-aș fi circulat des cu trenurile Regio Călători de pe ruta asta, poate că anunțul cum că ruta este „neprofitabilă” mi-ar fi părut puțin ciudat, dat fiind faptul că trenurile sunt pline. Dar văzând numărul celor care preferă să circule „cu nașul”, în loc să-și cumpere bilet – de multe ori i-am văzut dând 5 lei „nașului”, în loc să-și cumpere un bilet de 4 lei – mi-am dat seama cum poate o linie supraaglomerată să fie nerentabilă.
Dar nu despre asta vreau să vorbesc acum, ci despre „salvatorii” liniei Arad-Brad. Adică ai noștri director CFR Călători, președinte CJA, primari „de pe zonă”. Toți au pozat în salvatori ai liniei ferate, în aducători de bucurie și bunăstare pentru locuitorii din zona afectată de decizia Regio Călători de a se retrage. De ce mi se par niște falși salvatori și niște oportuniști, care au profitat de această situație pentru a-și atrage câțiva simpatizanți? Pentru că se știa de cel puțin trei luni, de la începutul lui octombrie, că Regio se retrage. Anunțaseră, inițial pe un forum al feroviarilor, apoi în mai multe publicații – inclusiv în a noastră – că de la 1 ianuarie renunță la ruta Ineu-Brad și rămân doar pe Arad-Ineu.
Și totuși, pleiada de reprezentanți ai CJA, primăriilor sau CFR-ului – totodată reprezentanți ai partidului de guvernământ, că așa cade frumos – nu a mișcat un deget până în ianuarie, când trenurile chiar au încetat să mai circule. N-or fi știut, dragii de ei. Or fi aflat cu toții, inclusiv directorul CFR Călători, că trenurile nu mai circulă abia în ianuarie, după ce oamenii din zonă au fost lăsați fără mijloc de transport. Și odată ce-au aflat, au făcut „pe dracu-n patru”, s-au dat peste cap, au făcut tumbe și iată că au reușit: au salvat o linie pe care tot ei o abandonaseră în urmă cu niște ani. Și CFR Călători a abandonat ruta tot pentru că nu a fost profitabilă. Vă zic sigur că mersul cu „nașul” e mai activ la CFR decât la Regio, am văzut cu ochii mei. Așa că să nu ne mirăm dacă în unul, doi ani, CFR Călători se va retrage din nou de pe ruta asta, că va fi nerentabilă.
Revenind, salvatorii au reușit să facă ce știu ei mai bine: să salveze. Apoi s-au luat de mână – de la director CFR până la președinte CJA sau primar de oraș ori comună – și au urcat în tren. Un tren curat, modern, adică exact cum nu sunt alea care circulă pentru publicul călător. Au făcut o „călătorie de probă”, pentru a vedea dacă linia ferată permite circulația trenurilor. Adică au verificat o linie pe care se circula oricum până în urmă cu vreo două săptămâni.
Iar verdictul a venit: e ok, se poate circula. A urmat o avalanșă de laude. Fie că a fost vorba de directorul CFR Călători, fie de președintele CJA, fie că a fost vorba de primarii comunelor sau orașului de pe linia Arad-Brad, toți s-au lăudat că au salvat linia, că oamenii trebuie să le fie recunoscători, iar ei, la rândul lor, le sunt recunoscători colegilor de partid superiori din punct de vedere al funcțiilor.
Rămân, în urma laudelor, două întrebări la care vom primi răspuns în viitorul mai mult sau mai puțin apropiat: ce certitudine avem că CFR Călători nu va considera, peste ceva vreme, nerentabilă linia? Și ce certitudine avem că următoarea schimbare politică de la nivel național nu va duce la redesființarea rutei? ‘Om trăi și ‘om vedea. Cert este că un lucru nu trebuie uitat: o parte dintre cei care au îngropat linia Arad-Brad sunt aceiași cu cei care se laudă că au salvat-o.
Trimite articolul
XMare adevăr în acest articol. Iar ”nerentabilitatea” se datorează faptului că încă se mai practică călătoria cu ”nașul”. Ia să fie supracontroale neanunțate și dese și dacă sunt călători prinși fără bilet și nașul cu tașca doldora de mărunțiș, să fie aplicate niște amenzi zdravene călătorilor iar nașului să i se acorde urgent un picior în fund și să rămână fără locul de muncă, să vedeți ce rentabilă ar deveni și linia asta și multe altele din cele abandonate de CFR către Regio sau alte firme private
Politia jandarmeria pot face controale inopinate atât pt bilete cât și pt furt de motorina..În alta ordine de idei nici metroul în București, nici tramvaiul în Arad nu merge nesubventionat;asta se întâmplă ca nu sunt pe profit,profitabile,rentable. Din câte cunosc pe ruta asta s-a promis 3 automotoare Desiro fabricate de Siemens;în stare f buna. Toți au ajutat cum au putut s-au unit primarii indiferent de partid,parlamentarii ,toți locuitorii au susținut circulația trenurilor .Sa nu-l uitam în primul rand pe dl ministru Drula de la USR Timis,sunt convins ca a avut toată deschiderea și sprijinul.Apreciez ca a fost o reușită a colaborării cetățeni -instituții.
-
Nu ai inteles nimic… ce treaba are USR aici? .. sunt gunoaie de oameni care ii intereseaza ciolanul.
Ce e asa important pe ruta asta?
-
Depinde și de orele la care sunt puse trenurile! Degeaba pui oricâte trenuri ,dacă nu ajungi la școală, serviciu sau la alte trenuri de legatura din Sântana sau Arad ! CFR-ului îi stă “bine” cu astfel de incompetența!
Si DA,fără subvenție (în orice stat din UE transportul feroviar si de orice fel este subventionat),fără implicarea populației (fără leul dat nasului)in câteva luni se va duce drq toată parada făcută!-
Biletele (calatoriile)pe CFR la rang de tren personal (sau Regio acuma) sunt subventionate de cand lumea si au ramas! (diferenta o pune bugetul statului inclusiv la companiile private de tip regio). De la tren accelerat in sus (astazi interregio si intercity)suplimentele sunt la preturi libere!Si nu cred stimabile care scrii articolul ca la Regio a mers si merge cu nasul! La CFR da si inca (din pacate mai este valabil la trenurile regio, la cele interregio nici la cfr nu cred ca mai merge cu nasul)se merge la greu cu nasul!! Dar asa le place comunistilor-socialisti si hauristi de pe aici! Totul sa fie subventionat (chiar gratis daca se poate) si si atunci sa “furi” alaturi de nas statul socialist “fraier”!! La mai mare socialistilor si hauristilor!!!!!
-
-
Nu e important nimic pe ruta asta. Doar că sunt o mulțime de oameni care fac naveta pe această ruta fie la servici fie copii la scoala.
Un articol așa, să te bagi în seamă.
Cât ai circulat de la Sebiș la Brad ca să vezi cât de “aglomerate “sunt trenurile?
Inclusiv de la Săntana circulația trenurilor, pentru Regio Călători nu tentează,și nu din cauză de naș ci din motive de exploatare.
Iar de când traficul de marfă este zero și pentru Exploatare ,indiferent că este a CFR Infrastructură sau Regio, produce costuri mult peste venituri.
Cauzele rentabilității nu au loc de discutat aici.
Singura realitate din articol este că reluarea traficului de la Ineu la Brad este o măsură politică care va conduce la pierderi care vor împovărat atât Infrastructura cât Călătorii.
-
Va spun eh cine a facut posibil aceasta ruta sa we redeschida, este vorba de dl trump
-
Aici va contrazic!
Dumneata ai masina sau circuli cu trenul? Ca daca aveti masina, eu zic ca n-avem ce discuta.
E vorba de comunitatea locala si de publicul calator care sustine economia locala, totul vazut din ansamblu. Nu mai zic ca daca s-ar desfiinta, multe localitati s-ar izola pur si simplu. Nu toata lumea are masina sau se inghesuie in microbuze, daca exista. Putine locuri sunt unde trenul e rentabil nesubventionat oricum.E si o anumita tenta politica, dar dati-mi un exemplu unde nu e? -
Corect domnule Bobo!
Exista solutii moderne daca se vrea a opri fenomenul “fara bilet”, a se vedea mai in vest unde nu vezi nici macar “nas” pe tren, si toata lumea are bilet…zic si eu
-
Voi știți ce costuri de exploatare sunt pentru transportul cf de călători? Uriașe. Fix pla biletul navetistului. O linie o face profitabila marfa și călătorii sunt și ei acolo de umplutura.
-
Serios unde ai circulat și nu ai descoperit nasul în Vest chiar mă faci să râd 😀
-
In Elvetia de exemplu! Iti iei bilete in halte si gari mai mici de la automate ! Si esti avertizat in inscriptionari pe geamuri (italiana , franceza si germana) ca daca esti prins fara bilet care sunt consecintele!!! De acuma 10 ani cand am fost la Zurich am vazut asta si m-am crucit!! Sa fie asa in Romanica la hauristi, socialisti si comunisti, adica nici cu nasul in tren……
-
Soluția asta politică nu o sa dureze. Trebuie o cale de rulare noua, automotoare noi, un sistem gen low-cost aerian, un sistem de acces în gari/ trenuri digitalizat și supravegheat electronic, alte asemenea! Se poate! Exista în Maroc și e funcțional și sigur! Sa aveți baftă!
-
Normal ca așa ar trebui sa fie,dacă exista idei și competenta pentru schimbare.În caz contrar avem tren de sec xxl și metode de operare de sec xvlll (casiere,oameni puși sa ridice și sa coboare bariera și alt personal inexistent în tarile unde e totul automatizat digitalizat.Dar mai întâi importanta e starea șinelor traverselor terasamentului
NU numai ,, calatoria cu nasu ,, ci si alte indeletniciri ale ,, baietilor ,,de la CFR ,de exemplu furtul de motorina din locomotive au contribuit la ,, multi ,, falimentul CFR si asta nu numai pe relatia Arad – Brad . Dar si asa cu hotia la usa tot era trenul mai confortabil fata de ,, jegurile privatilor ,,
-
Ramineau lokomotivele fara motorina intre statii,asa mult furau!
Chiar dacă această rută nu v-a fi rentabilă, teoretic nu ar trebui să se puna problema în acest fel. În orice ţară din lume, căile ferate fac parte din serviciul public și aproape nicăieri nu sunt rentabile rutele de acest fel, doar ca ele există ptr a ajuta comunitățile și sunt necesare pentru că datorită lor se crează o serie de beneficii colaterale, dacă se poate spune așa (comerţ, turism, relaţii umane etc). Spre exemplu în urmă cu câțiva ani în Japonia se menținea deschisă o gară folosită doar de o elevă și în plus mersul trenurilor a fost ajustat dupa programul acesteia. Nu vreau să fac o comparație cu Japonia ptr că nu găsesc un termen de acest fel, dar trebuie să vedem cum se pune problema acolo, în care fiecare individ este considerat important ptr societate.
Foarte bine scris