Orice criză naște oportunități, orice schimbare aduce și un imbold pentru evoluție, iar prima zi de școală din acest an este un semn că sistemul de învățământ românesc poate să iasă din carapacea tradiționalului, poate să se adapteze vremurilor și, cel mai important, poate să vină în sprijinul elevului.
A fost o primă zi de școală când eternul careu al elevilor a lipsit și poate a fost cel mai important moment de desprindere de metehnele unor vremuri trecute. Discursurile lungi, plicticoase și cele mai multe dintre ele cu iz politic au fost înlocuite de o întâlnire caldă între elevi și învățător sau profesor. Școala, cu toate restricțiile impuse de pandemie, a părut mai deschisă ca niciodată. Pasul făcut, de voie de nevoie, înspre schimbare s-a simțit. După ani de zile în care s-a tot vorbit despre schimbarea mentalității în educație și despre importanța ca învățământul să fie centrat pe elev, astăzi într-adevăr deschiderea școlii s-a făcut pentru elevi, nu pentru oficialități, nu pentru aparențe, nu pentru oamenii mari în căutare de afirmare.
Regulile de distanțare fizică au avut efectul unui bumerang și apropierea emoțională a fost una mult mai puternică. Școlarii au simțit că într-adevăr prima zi de școală a fost făcută pentru ei, că ei sunt eroii acestei noi generații, o generație care va schimba mentalități și va răsturna cutume înrădăcinate de zeci de ani.
Din postura părintelui, pentru prima dată am trăit emoția unui altfel de început, dar un altfel de început care mi-a dat speranța că societatea românească se poate face bine. Dacă astăzi am izbutit să deschidem anul școlar fără a asculta discursuri plicticoase și am reușit să rupem această tradiție, am speranța că împinși de nevoie și de vremuri școala românească va reuși în cele din urmă să treacă prin reforma pe care o tot invocăm de vreo 30 de ani.
În mod clar aceasta a fost doar un pas, dar așa cum pandemia a împins statul către digitalizare, tot așa cred că această nouă ordine socială și sanitară ne va obliga să evoluăm. „Școala trebuie adaptată la copii și nu copiii adaptați școlilor”, spunea filosoful și educatorul Alexander Sutherland, și astăzi într-adevăr școala s-a adaptat nevoilor copiilor!
andreea.pintea@informmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!