ARAD. Au început războaiele în casa scărilor. Un război declanșat de facturile de la căldură, de modul în care se împarte valoarea lor la cei care au rămas în sistem și cei care au ieșit din el haiducește.
Locatarii care au optat pentru un alt sistem de încălzire dar care încă figurează în statisticile CET Hidrocarburi dar care nu sunt puși la plată de către administrator. Și cum ai putea să îi pui la plată dacă sunt debranșați, dacă nu mai beneficiază de serviciile oferite prin sistemul centralizat de termoficare al orașului? Căldura vine, însă, pentru toți și o plătesc doar unii. Cei care nu au vrut sau nu și-au permis să treacă pe centrală de apartament. Și facturile sunt tot mai mari, tot mai greu de suportat. Autoritățile ridică din umeri și-i trimit pe oameni spre justiție, singura care în acest moment poate desluși ițele unei probleme foarte încălcite. Pentru că ori și câtă bunăvoință ar avea cei care vor să se debranșeze legal, sunt situații în care nu li se permite pentru că sunt ordine date de ANRSC (91/2007), de CLM (59/2008) care stopează orice încercare de debranșare. Și atunci pleacă fără să anunțe, nu se mai face rechilibrarea hidraulică și facturile nu scad chiar dacă sunt mai puțin consumatori. Aceștia plătesc chiar mai mult. Cel puțin aceasta a fost explicația primită de la CET Hidrocarburi. Care în acest moment, în încercarea de a-și păstra abonații, ajunge să se răzbune pe clienții fideli. Cum se întâmplă în cazul nostru.
Blocul 602/A din Micălaca. Două scări de bloc pe același ceas de căldură. Una dintre scări s-a debranșat în totalitate, cealaltă pe jumătate. Au mai rămas vreo 9 apartamente din 40 care încă sunt racordate la sistemul centralizat de încălzire. Nu a fost făcută reechilibrarea hidraulică pentru că oricât de mult au încercat locatarii să se debranșeze legal, după ce au plătit toate amenzile posibile, nu li s-a dat voie. Legea interzice, după anul 2008, să se mai facă debranșări acolo unde nu au mai fost făcute deconectări individuale de la intrarea în vigoare a Regulamentului Serviciului Public de Alimentare cu Energie Termică a Municipiului Arad, aprobat prin HCLM nr.59/2008. Blocul din cazul nostru face parte din această categorie. Așa încât, oricât de mult ar dori locatarii să se debranșeze, legal nu se poate.
Petiții și plângeri
Cei rămași în sistem, locatarii celor 9 apartamente, sunt în situația de a plăti mult mai mult pentru căldura primită. Au făcut toate demersurile care puteau fi făcute. Petiții, plângeri la CET, la Protecția Consumatorului, la Primăria municipiului Arad, la Poliția locală, la ANAF. S-au lăsat cu amenzi pentru cei debranșați și cu aceleași costuri de căldură pentru ei. Singura soluție rămasă: justiția. Locatarii să se dea în judecată unii pe alții pentru că legile sunt făcute în așa fel încât să fie doar în avantajul autorităților, care câștigă de fiecare dată. Au abonații asigurați, pentru că nimeni nu mai poate pleca din sistem, deși nu e deloc democratic să obligi pe cineva să accepte niște servicii pe care nu le mai dorește, să nu poată alege un furnizor sau altul de căldură, să nu asiguri libera concurență de pe piață. Au plata facturilor asigurată pentru că reechilibrarea termică trebuie făcută tot pe banii locatarilor, deși nu e deloc cinstit să nu asiguri celor rămași în sistem plata corectă a consumului de căldură.
Teoretic cei debranșați ilegal ar trebui puși să plătească căldura, pentru că oficial sunt încă abonați la CET Hidrocarburi, practic nu poți să îi pui să plătească ceva ce nu mai au. Totul depinde de administrator. Oricum indiferent cum decide, nemulțumiții au o singură șansă: justiția. Pe care tot ei trebuie să o plătească.
Citiți principiile noastre de moderare aici!